id
stringlengths
13
16
input
stringlengths
4
2.12k
output
stringlengths
2
3.37k
aya_dataset_1300
یک سؤال طرح کنید که جواب آن متن زیر باشد: ناحیه آب وهوایی معتدل و مرطوب خزری در کنار دریای خزر بین کوه های البرز و دریا واقع شده است و در تمام ماه‌های سال بارندگی دارد. بنابراین، مرطوب ترین ناحیهٔ آب و هوایی ایران به شمار می‌آید. البته میزان بارندگی از غرب به شرق این ناحیه کاهش می ‌ابد. ناحیهٔ خزری، تابستان‌ها و زمستان‌های معتدل دارد.
این سؤال می‌تواند برای پاسخ موردنظر، مناسب باشد: ناحیه آب وهوایی معتدل و مرطوب خزری در کدام قسمت ایران واقع شده است و ویژگی آن چیست؟
aya_dataset_1301
روغن بادام چه مصارفی دارد؟
روغن بادام از بادام شیرین یا تلخ تهیه می‌شود. از روغن بادام شیرین، به‌عنوان یک روغن حامل در رایحه‌درمانی و محصولات زیبایی استفاده می‌شود. روغن بادام تلخ که حاوی بنزالدهید است، به‌عنوان طعم‌دهندهٔ غذاها و در تولید عطرها استفاده می‌شود.
aya_dataset_1302
بلند‌ترین کوه ایران کدام است؟
بلندترین کوه ایران، کوه دماوند است. دماوند کوهی در قسمت شمال ایران و استان مازندران است که بلندترین کوه ایران و غرب آسیا، بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه و سومین آتشفشان مرتفع در نیمکره شرقی (پس از کوه کلیمانجارو و کوه البروس) است. دماوند در بخش مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد.
aya_dataset_1303
مذهب غالب مردم شهر تهران چیست؟
بیشتر مردم این شهر رسماً مسلمان و شیعهٔ دوازده امامی هستند. دیگر جوامع مذهبی در تهران شامل اهل سنت، بهائیان، زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان می‌شود. البته اگرچه اکثر مردم رسما مسلمان هستند اما کمترکسی را پیدا می کنید که واقعا به دین اعتقاد داشته باشد.
aya_dataset_1304
«تر حلوا» محصول کدام شهر ایران است؟
به محله‌های قدیمی و سنتی‌تر شیراز که بروید، ترحلوا را حتما پیدا می‌کنید. ترحلوا مخصوص ایام عزاداری و ماه رمضان است. ترحلوای شیراز، بیشتر شبیه به نشاسته است تا حلوا. شیرازی‌ها ترحلوا را دورنگ درست می‌کنند. ابتدا نشاسته با آب سرد و آرد برنج مخلوط شده و لایه سفید رنگ شکل می‌گیرد. بعد از آن به باقی مواد زعفران زده و ترحلوا را قالبی برش می‌دهند. همدانی‌ها ترحلوای هویج درست می‌کنند. ترکیب هویج و آرد و نشاسته، خوراکی خوشمزه‌ای برای افطار می‌شود.
aya_dataset_1305
عبارت زیر را ادامه دهید - برنار ماریس، یک اقتصاددان، روزنامه‌نگار، و نویسنده اهل فرانسه بود. او از سهامداران مجله طنز شارلی ابدو بود که در ژانویه ۲۰۱۵
در تیراندازی در دفتر شارلی ابدو به قتل رسید.
aya_dataset_1306
ساقه گیاهان من قهوه‌ای و شل شده‌اند و برگ‌های آن پژمرده شده‌اند. مشکل چیست؟
گیاه شما دچار پوسیدگی شده، علت این مشکل افراط در آبیاری می‌باشد، میزان آبیاری را تنظیم کنید.
aya_dataset_1307
انتقال نیرو در ترمز پایی در خودرو چگونه است؟
سیستمهایی که برای ترمز اصلی (پایی) خودروهای سواری استفاده می‌شود از نوع روغنی (هیدورلیکی) است. البته سیستم ترمز دستی بصورت مکانیکی و با استفاده از سیم می‌باشد. بنابراین سیستم ترمز اصلی باید مجهز به روغن ترمز باشد که وظیفه این روغن بر خلاف روغن موتور روغنکاری نبوده بلکه وظیفه انتقال نیرو را به عهده دارد.
aya_dataset_1308
مدرسه و بیمارستان جندی شاپور به دست چه کسی تأسیس شد و چگونه مکانی بود؟
در دورهٔ ساسانیان، شاپور ساسانی در شهر جندی شاپور (خوزستان کنونی) مدرسه و بیمارستانی تأسیس نمود که قدیمی‌ترین مدرسهٔ پزشکی جهان به شمار می‌رود. او از دانشمندان و استادان برجستهٔ دیگر کشورهای آن روز نیز برای تدریس در این دانشگاه دعوت می‌کرد. در این مدرسهٔ بزرگ علاوه بر پزشکی، نجوم، ریاضیات، موسیقی، شیمی (کیمیاگری) و… تدریس می‌شد.
aya_dataset_1309
آیا در کوه دماوند گیاهان خاصی می‌رویند؟
در ارتفاعات مختلف کوه دماوند، گیاهان فراوان و گوناگونی می‌رویند که برخی از آن‌ها فقط در ارتفاعات خاصی دیده می‌شود. گیاهان این منطقه که به اسم دماوند نامگذاری شده‌اند، عبارتند از: کلاه میرحسن دماوندی، کزل دماوندی، بومادران دماوندی، پیرگیاه دماوندی، ریش قوش دماوندی، فراموشم مکن دماوندی، زنگوله‌ای دماوندی، کتانی دماوندی و ماشک دماوندی.
aya_dataset_1310
جمله اول: " فيرنلي " جوان و صاحب زمين " توماس فيرنلي " بود که با الیزابت یانگ (1854 تا 1932) ازدواج کرد و پدر مغناطيس کشتي ناو بود. جمله دوم: "فرنلي" جوون با الیزابت یانگ (۱۸۵۴ تا ۱۹۳۲) ازدواج کرد و پدر بزرگ کشتیرانی توماس فارنلی و صاحب زمین N.O. بود. سوال: آیا جمله 1 و جمله 2 همان معنی را بیان می کنند؟ بله یا نه؟
نه نه
aya_dataset_1311
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: او در (۱۹۱۸) اقدام به تشکیل یک گردان از دانشجویان محیط‌بانی دو کالج کرد. در جنگ داخلی فنلاندوی در سال ۱۹۱۴ به استخدام ارتش امپراتوری روسیه درآمد و در جنگ جهانی اول در خلیج ریگا حضور داشت، پس از انقلاب روسیه به فنلاند رفت و به گارد سفید فنلاند پیوست.
جنگ داخلی فنلاند
aya_dataset_1312
دریاچه ی چیتگر در کجا واقع شده است؟
دریاچهٔ چیتگر، دریاچه‌ای مصنوعی است که در ایران، شمال غرب شهر تهران و در منطقهٔ ۲۲ شهرداری تهران واقع شده است. دریاچهٔ چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته و جنوب دریاچه به بزرگراه شهید همدانی، شمال آن به بزرگراه همت، شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌رسد و از غرب به بافت مسکونی منطقهٔ ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌باشد. امکانات تفریحی، رستوران، کافی شاپ و مراکز خرید بسیاری اطراف این دریاچه وجود دارد که باعث شده تا از محبوب‌ترین مناطق گردشگری برای ساکنین شهر تهران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند باشد.
aya_dataset_1313
مدت زمان یک باز فوتبال چقدر است؟
بازی فوتبال در دو نیمه ۴۵ دقیقه‌ای انجام می‌گیرد، مگر این‌که داور و دوتیم بر تغییر مدت زمان بازی توافق کرده‌باشند. هرگونه توافق برای تغییر مدت زمان بازی (برای مثال کاهش هرنیمه به ۴۰ دقیقه به‌دلیل نبود نور کافی) باید پیش از انجام بازی، صورت گرفته‌باشد.
aya_dataset_1314
چه وقت دوره آموزشی موسیقی تمام می شود؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت، موسیقی هیچ وقت تمام شدنی نیست ولی ما تمام شدن آموزش را وقتی می گوییم که هنرجو بتواند قطعات موسیقی را خود تحلیل کند و با علم خود بتواند آن قطعه را بنوازد، به عبارت دیگر بتواند خلاق باشد و ادامه راه آموزش را خود طی کند. اینکه که چه قدر طول خواهد کشید که شخصی به این مرحله برسد بستگی به استعداد شخص از همه مهم تر به مقدار تمرین فرد و درجه سختی و آسانی سازی که در آموزش است بستگی دارد.
aya_dataset_1315
به سوال زیر جواب بده شبح و خانم موير برنامه تلويزيوني
بی نظیری هست (بود).
aya_dataset_1316
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند؟ متن: یوسف زعین در ابوکمال در تاریخ ۱۹۳۱ متولد شد. زعین از دانشکدهٔ پزشکی در دمشق فارغ‌التحصیل شد؛ و در جنگ الجزایر به عنوان داوطلب در یگان کلنل هواری بومدین مشغول به فعالیت شد و به اوضاع مجروح‌ها رسیدگی می‌کرد.
در متن فوق به جنگ الجزایر و نقش یوسف زعین در آن اشاره دارد. جنگ الجزایر یا انقلاب الجزایر به مجموعه‌ای از زد و خوردهای میان فرانسه و الجزایری‌های استقلال‌طلب زیر استعمار این کشور می‌گویند که میان سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ رخ داد و به استقلال الجزایر انجامید.
aya_dataset_1317
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: یکی از قوانین مهم واترپلو این است که بازیکنان زمین اجازه ندارند توپ را با دو دست بگیرند(بجز دروازه بان) و باید آن را فقط با یک دست کنترل کنند. در فاصله دو متری از دروازه بان‌های هر تیم نشانه‌هایی به نام خط دو متری وجود دارد. بازیکنان تیم مقابل اگر توپ نداشته باشند نباید وارد این محوطه شوند در غیر این صورت خطا به سود تیم مقابل گرفته می‌شود. دیگر خطا های رایج در واترپلو کشیدن یا فرو کردن بازیکن مقابل زیر اب است که ممکن است منجرب به اخراج شود . اگر بازیکنی از زمین اخراج شود ۲۰ ثانیه از زمین بیرون خواهد بود.هر بازیکن فقط ۳ مرتبه حق اخراج ۲۰ ثانیه ای را دارد و بعد از بار سوم حق شرکت در ادامه مسابقه را ندارد. سؤال: یکی از خطاهای رایج در بازی واترپلو رو عنوان کنید.
یک خطای رایج در واترپلو کشیدن یا فرو کردن بازیکن مقابل زیر اب است که ممکن است منجرب به اخراج شود.
aya_dataset_1318
ماه هشتم سال چه ماهی است؟
آبان هشتمین ماه سال خورشیدی است که ۳۰ روز دارد و از روز ۲۱۷م سال آغاز شده و در روز ۲۴۶م سال پایان می‌یابد و دومین ماه فصل پاییز است. معنا: آبان به معنی ایزد نگاهبان آب، فرشته موکل بر آب، آب‌بان می‌باشد.
aya_dataset_1319
موفقیت چیست؟
موفقیت را میتوان رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب و باب دل تعریف کرد؛ هم‌چنین می‌تواند دستیابی به ثروت، توجه و مساعدت یا برتری باشد. این تعاریف امکان تنوع و گوناگونی افراد را بررسی می‌کند و. وقتی محققان از مردان و زنان می‌پرسند که تعریفشان از موفقیت چیست و برایشان چه مفهومی دارد، طیف وسیعی از پاسخ‌ها را دریافت می‌کنند که در طول زمان تغییر می‌کنند.
aya_dataset_1320
چند کشور آسیایی را نام ببر.
کشورهای زیادی با مساحت‌های مختلف در آسیا واقع شده‌اند. از بین کشورهای آسیایی می‌توان به ایران، هند، ژاپن، چین، افغانستان، پاکستان و روسیه اشاره کرد.
aya_dataset_1321
این نظر را منفی کن: نسبت‌‎​‎‎​ به قیمت‌‎‌​‌​ واقعا غذاهای خیلی‌‎​‎‏‏ خوشمزه‌ای دارند.
قیمت غذاها با توجه به کیفیتشان بسیار بالاست.
aya_dataset_1322
این پاراگراف را تکمیل کنید: "در ماه ژوئیه سال ۱۹۱۴ روسیه بخاطر حضور در تفاهم نامه مثلث وارد جنگ جهانی اول شد. بیش از ۱۵میلیون مرد به خدمت خوانده شدند، اما به زودی مشخص شد ارتش عقب افتاده و ضعیف روسیه توانایی مقابله با ارتش‌های مدرن و قدرتمند دنیا مثل ارتش آلمان را ندارد. ترکیب این موارد با فرماندهی ضعیف و نامناسب ارتش روسیه باعث شد از همان ابتدای جنگ ارتش روسیه به ارتشی ضعیف و شکست خورده بدل گردد. روس‌ها در نبرد تاننبرگ و نبردهای دریاچه مازوریان و تهاجم گورلیسه-تارنوف شکست‌های فاجعه بار و سنگینی خوردند. هرچند آنها در نیمه اول ۱۹۱۶ به فرماندهی ژنرال آلکسی بروسیلوف یک رشته عملیات تهاجمی ستودنی موسوم به یورش بروسیلوف
بر ضد مواضع آلمان و اتریش_مجارستان در گالیسیا انجام دادند که ارتش اتریش_مجارستان را به کل فلج نمود؛ اما تلفات سنگین ارتش و فقر و بیکاری ناشی از جنگ، باعث وقوع انقلاب روسیه در سال بعد شد.
aya_dataset_1323
این عبارت را ادامه دهید: احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸، در پی انتخاباتی مناقشه برانگیز با ۲۴ میلیون و ۵۹۷ هزار رأی و ۲۹٪ درصد اختلاف نسبت به
نامزد بعدی، میر حسین موسوی، پیروز شد و برای دومین بار به ریاست جمهوری رسید. از جمله اقدامات احمدی‌نژاد در دورهٔ ریاست جمهوری، اجرای طرح تحول اقتصادی بود که طبق آن سوخت سهمیه‌بندی شد، و همچنین یارانه‌های سوخت، آب، برق و مواد غذایی تدریجاً حذف به‌طور نقدی به مردم پرداخت شد. از دیگر اقدامات او پروژهٔ مسکن مهر به منظور خانه‌دار کردن خانواده‌های کم درآمد بود. در دورهٔ ریاست جمهوری او روابط با کشورهای در حال توسعه بر کشورهای توسعه یافته اولویت یافت و برنامهٔ هسته‌ای ایران با وجود فشارهای بین‌المللی که منجر به اعمال تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت، آمریکا و اروپا علیه ایران شد، به پیش برده شد.
aya_dataset_1324
وظیفه تولید برق در خودرو بر عهده کدام قطعه است؟
دینام وظیفه تولید برق در خودرو را دارد. دینام مانند ژنراتور کوچکی است که دور خود را از میل لنگ گرفته باعث تولید برق می شود.
aya_dataset_1325
آیا خوراکی های بدون شکر برای افراد مبتلا به دیابت آزاد است و به هر میزان که بخواهند میتوانند از این خوراکی ها استفاده کنند؟
خوراکی های بدون شکر یا محصولات دیابتی، خوراکی هایی هستند که در تهیه آنها بجای شکر از شیرین کننده های رژیمی استفاده شده است. اما با این وجود، این خوراکی ها ممکن است از ترکیباتی که حاوی کربوهیدرات هستند مانند آرد، نشاسته، شکر و … تشکیل شده باشند بنابراین همچنان قادر هستند که قند خون را بالا ببرند. برای مثال در تهیه بیسکوییت های بدون شکر از آرد استفاده میشود که خود منبع کربوهیدرات است و می تواند برروی قند خون تاثیر گذارد. در نتیجه در صورت تمایل به مصرف خوراکی های رژیمی یا دیابتی همچنان باید تعادل را رعایت کرد و به میزان کربوهیدرات موجود در آن آگاه بود. برای آگاهی از میزان کربوهیدرات خوراکی های مختلف باید جدول ارزش غذایی آنها را مطالعه کرد.
aya_dataset_1326
آیا برخی از شرکاء می‌توانند فقط به میزان سهم خود از خانه یا آپارتمان مشاعی را به فروشند؟ آیا چنین معامله‌ای وجاهت قانونی دارد؟
بله. هر یک از شرکا می‌توانند تا میزان سهم‌الشراکه خود را بدون نیاز به رضایت سایر شرکا به غیر بفروشند. البته چنانچه ملک بین فقط دو نفر شریک، مشاع باشد اگر یکی از شرکا بدون اجازه شریک دیگر سهم خود را بفروشد، شریک دیگر با استفاده از حق شفعه موضوع مواد ۸۰۸ به بعد قانون مدنی وجهی را که خریدار داده به او بپردازد و سهم شریکش (فروشنده) را بخرد.
aya_dataset_1327
یک سؤال طرح کنید که جواب آن متن زیر باشد: محیط بانان ممکن است قطع درختان، بوته کنی، شکار غیرقانونی، روشن کردن آتش، آلودگی های محیط زیستی یا سیل و طغیان رودخانه را در یک مکان مشاهده کنند و آن را به سازمان گزارش دهند. بدین ترتیب محیط بانان با همکاری سایر اعضای سازمان از آلودگی و تخریب محیط زیست جلوگیری می‌کنند.
این سؤال می‌تواند برای پاسخ موردنظر، مناسب باشد: محیط بانان چه مواردی را به سازمان خود گزارش می‌دهند؟
aya_dataset_1328
بافت فرش دستباف ایرانی چقدر طول می‌کشد؟
مدت زمان بافت فرش به اندازه آن، تعداد بافندگان، تراکم گره‌ها و پیچیدگی طرح بستگی دارد. مهارت و زمانی که برای بافت فرش لازم است، مبهوت کننده است. بدیهی است که بافت فرش‌های نفیس‌تر زمان‌برتر است.
aya_dataset_1329
معایب سوخت های فسیلی را بگویید.
سوخت‌های فسیلی با گذشت زمان به سادگی جایگزین نمی‌شوند. همچنین این سوخت ها باعث آلودگی زمین، اقیانوس‌ها و هوا نیز می‌شوند.
aya_dataset_1330
در فارسی عامیانه در یک مکالمه تلفنی چطور به طرف مقابل میتوان گفت که نیاز دارید مکالمه را موقتا قطع کرده تا تماس دیگری را جواب داده یا کاری را انجام دهید.
اگر میخواهید به مخاطب خود اطلاع دهید که لازم دارید مکالمه رو موقتا قطع کنید می توانید از اصطلاحات زیر استفاده نمایید: - یه لحظه ببخشید - یه لحظه گوشی دستت باشه - یه دِقه صبرکن - گوشی - یه دقه واسا - ببین یه دقه واسا - گوشی دستت باشه. - یه دقیقه پشت خط بمون. - یه دقیقه میذارمت پشت خط. - گوشی گوشی
aya_dataset_1331
سلام
سلام روزتون بخیر
aya_dataset_1332
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می‌کند؟ «مردی که هرگز نبود» فیلمی در ژانر جنگی به کارگردانی رونالد نیم است که در سال ۱۹۵۶ منتشر شد. این فیلم به جشنواره فیلم کن ۱۹۵۶ راه یافت. نایجل بلچین جایزهٔ بفتای آن سال را برای فیلمنامه کسب کرد.
در این متن به جشنواره فیلم کن ۱۹۵۶ اشاره شده است.
aya_dataset_1333
نام قبلی میدان آزادی تهران چیست؟
میدان آزادی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ میدان شهیاد نام داشت. این میدان بزرگ‌ترین میدان شهر تهران است که در بخش غربی آن جای گرفته‌است. این میدان به همراه برج آزادی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و به دستور محمدرضا پهلوی ، شاه وقت ایران و توسط حسین امانت طراحی و ساخته شد و پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ «میدان آزادی» نام گرفت.
aya_dataset_1334
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: گزارش‌ها نشان می‌دهد که زهرا مصطفوی و تشکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۸) بوده‌اند.
این منن به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران و نامزدی میرحسین موسوی در آن اشاره می‌کند.
aya_dataset_1335
یادگیری عمیق (deep learning) چیست؟
یک زیر شاخه از یادگیری ماشین و بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها است که در تلاشند تا مفاهیم انتزاعی سطح بالا در دادگان را مدل نمایند که این فرایند را با استفاده از یک شبکه عصبی عمیق که دارای چندین لایه پردازشی متشکل از چندین لایه تبدیلات خطی و غیرخطی هستند، مدل می‌کنند. به بیان دیگر پایهٔ آن بر یادگیری نمایش دانش و ویژگی‌ها در لایه‌های مدل است.
aya_dataset_1336
در عهد باستان جشن چه معنا و مفهومی داشت؟
در عهد باستان مردم ایران در طی سال، ده‌ها جشن برپا می کردند و شادزیستن را یک موهبت الهی می‌دانستند. واژهٔ جشن از یَشُن و یَسْنه اوستایی گرفته شده که به معنای پرستیدن و نیایش است و از اینجا می‌توان پی برد که بیشتر جشن‌های آن دوره اهمیت دینی داشته و با نیایش به درگاه خداوند همراه بوده است.
aya_dataset_1337
این جمله را کامل کن: نام در نقره را از آن خود کرد و نسبت به مسابقات قهرمانی تکواندو جهان ۲۰۰۷ در پکن، که برنده مدال برنز شده‌بود، مدال خود را خوش‌رنگتر کرد.
مسابقات قهرمانی تکواندو جهان ۲۰۰۹ که در کپنهاگ، دانمارک برگزار شد، مدال
aya_dataset_1338
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: باشگاه ورزشی انقلاب یکی دیگر از مکانهای تفریحی پایتخت است که با سایر پارک ها و بوستان‌ها فرق می‌کند. در این باشگاه انواع و اقسام تفریحات و امکانات ورزشی در دسترس شما خواهد بود و می‌توانید در مسیرهای پیاده‌روی آن‌ که با درختان احاطه شده‌اند، لحظات به‌یادماندنی ای ثبت کنید. در این مجموعه می‌توانید از امکانات ورزشی دیگری مانند زمین تنیس، باشگاه اسکواش، صخره‌نوردی، سالن‌های بدنسازی، تیراندازی و بولینگ هم استفاده کنید. سؤال: چه امکانات ورزشی ای در باشگاه انقلاب وجود دارد؟
در این باشگاه علاوه بر مسیرهای پیاده‌روی، زمین تنیس، باشگاه اسکواش، سالن صخره‌نوردی، سالن‌های بدنسازی، تیراندازی و بولینگ وجود دارد.
aya_dataset_1339
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: تهران پایتخت ایران و دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه است که در شمال ایران و در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است. این شهر که مرکز استان تهران است، از جنوب به استان قم، از جنوب غربی به استان مرکزی، از شرق به استان سمنان، از غرب به استان البرز و از شمال نیز به استان مازندران منتهی می‌شود. تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر ایران است. سؤال: موقعیت جغرافیایی تهران چگونه است؟
تهران در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است. این شهر که مرکز استان تهران است، از جنوب به استان قم، از جنوب غربی به استان مرکزی، از شرق به استان سمنان، از غرب به استان البرز و از شمال نیز به استان مازندران منتهی می‌شود.
aya_dataset_1340
چند نمونه از ورزش‌های رزمی را نام ببر.
البته ورزش‌های رزمی در سراسر جهان بسیار زیاد هستند، اما در زیر به چند نمونه از معروف‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها اشاره می‌شود: 1. کاراته (Karate): ورزشی ژاپنی که تاکید بسیاری بر ضربات دست و پا دارد. 2. تکواندو (Taekwondo): ورزش رزمی کره‌ای با تاکید بر حرکات پا. 3. جودو (Judo): ورزش ژاپنی که بر روی انداختن و کنترل حریف در زمین تاکید دارد. 4. کونگ فو (Kung Fu) یا ووشو (Wushu): ورزش‌های رزمی چینی با تکنیک‌های متنوع. 5. جوجیتسو (Jiu-Jitsu): یک ورزش ژاپنی که بر روی انداختن، مهار و قفل زدن حریف تاکید دارد. 6. برزیلی جوجیتسو (Brazilian Jiu-Jitsu): از جوجیتسو ژاپنی مشتق شده است و بر روی کنترل حریف در زمین و قفل‌زدن تاکید دارد. 7. موی تای (Muay Thai): ورزش رزمی تایلندی با تاکید بر ضربات زانو، آرنج، مشت و پا. 8. بوکس (Boxing): ورزشی که فقط با استفاده از دست‌ها انجام می‌شود. 9. کیک بوکسینگ (Kickboxing): ترکیبی از بوکس و ورزش‌های رزمی دیگر که در آن از دست‌ها و پاها برای ضربه زدن استفاده می‌شود. 10. آیکیدو (Aikido): یک فن ژاپنی که بر روی استفاده از نیروی حمله‌کننده به جهت کنترل وی یا انداختن وی تاکید دارد. این فهرست فقط یک نمونه است و ورزش‌های رزمی دیگری نیز وجود دارد که در نقاط مختلف جهان پراکنده شده‌اند.
aya_dataset_1341
متن زیر به چه مساله ای اشاره می کند: من در طول این سال‌ها ده‌ها برنامه رادیویی اجرا کرده و صدها جلسه و نشست عمومی را با حضور مخاطب زنده مدیریت کرده‌ام. بخش پرسش و پاسخ بخش مهمی از این جلسات است و من می‌خواهم همه احساس راحتی کنند و اگر سؤالی در ذهنشان می‌جوشد آن را مطرح کنند. اما باوجودآنکه سعی می‌کنم مردم احساس راحتی و آرامش کنند، وقتی دست‌ها بالا می‌روند، همیشه تعداد مردانی که آماده‌اند سؤالی بپرسند بیشتر از زنان است. اغلب اولین دست‌هایی که بالا می‌رود دست مردان است.
در جلسات عمومی، زنان کمتر از مردان ممکن است سؤال خود را بپرسند.
aya_dataset_1342
گیاهان من شاخ و برگ زیادی دارند اما تعداد گل‌های آن‌ها بسیار کم هستند. چه مشکلی وجود دارد؟
معمولاً این اتفاق به علت کوددهی نا منظم و استفاده از کود نا درست پیش می اید. کودی که استفاده می‌کنید نیتروژن زیادی دارد و بالعکس پتاسیم کمتری دارد. سعی کنید کودهایی تهیه کنید که برای گیاهان شما مناسب باشد. زیاده روی در کود دهی نیز باعث کم شدن تعداد گل‌ها می‌شود. کودهای مناسب را در فصل رشد گیاهان استفاده کنید.
aya_dataset_1343
جمله زیر را به شکل دیگری بازنویسی کن. «برخی کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی می‌کنند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست‌محیط منطقه تغییر خواهد کرد.»
پیش‌بینی بعضی از کارشناسان محیط زیست حاکی از آن است که مرگ دریاچه منجر به تغییر آب و هوای منطقه به آب و هوای گرمسیری همراه با وزش بادهای نمکی می‌شود. این تغییرات در نهایت به تغییر زیست‌محیط منطقه خواهد انجامید.
aya_dataset_1344
این عبارت را کامل کنید: "هرمان کارل روبرت هنینگ فون ترسکو (زاده ۱۰ ژانویه ۱۹۰۱ - مرگ ۲۱ ژوئیه ۱۹۴۴) ژنرال آلمانی در دوره رایش سوم و از دسامبر ۱۹۴۳ تا زمان مرگش یعنی ۲۱ ژوئیه ۱۹۴۴ رئیس ستاد لشکر دوم ورماخت بود. او در مارس ۱۹۴۳ برای قتل هیتلر تلاش کرد ولی ناموفق بود و در ۱۹۴۴ نیز نقش اصلی در ..."
کودتای ۲۰ ژوئیه داشت. گشتاپو در گزارش‌هایش از او به عنوان حرکت دهندهٔ اصلی و "روح شیطانی" کودتا نام برده است. بعد از ناموفق بودن ترور هیتلر در قرارگاه لانه گرگ در پروس شرقی ژنرال ترسکو نیز در لهستان خودکشی کرد.
aya_dataset_1345
در چند متری ورودی تونل ها سبقت گرفتن ممنوع است؟
رعایت قوانین رانندگی سبقت به ویژه سبقت در تونل برای پلیس راهور و همچنین جلوگیری از سوانح رانندگی بسیار مهم است. از ۱۰۰ متر مانده به ورودی تونل تا ۱۰۰ بعد از خروجی تونل سبقت ممنوع است، مگر آنکه به وسیله علایم راهنمایی، سبقت مجاز شناخته شده باشد، در غیر این صورت برای تونل ها در این فواصل سبقت گرفتن ممنوع است.
aya_dataset_1346
چطور می‌توانم از تهران به دماوند بروم؟
مسیر دسترسی به دماوند، از طریق آزادراه پردیس است. پایتخت‌نشینان می‌توانند از بزرگراه شهید زین‌الدین وارد آزادراه پردیس شده و بعد از ادامه مسیر در بزرگراه کنارگذر جنوبی بومهن، وارد جاده فیروزکوه می‌شوند. از طریق جاده فیروزکوه می‌توان به دماوند می‌رسید.
aya_dataset_1347
چه ورزش‌هایی در ایران محبوب هستند و وضعیت ورزش ایران در این رشته‌ها چگونه است؟
فوتبال محبوب‌ترین ورزش میان ایرانیان است. علاوه بر فوتبال کشتی نیز بسیار محبوب است چرا که کشتی در ایران یک ورزش باستانی و ملی محسوب می‌شود. تیم فوتبال ایران همواره در بین بهترین تیم‌های آسیایی قرار داشته و یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا به حساب می‌آید. اما در جام‌های جهانی تا به حال چندان موفق نبوده و هیچگاه از گروه مقدماتی صعود نکرده است. اما ایران در کشتی همواره یکی از برترین‌های جهان بوده است. تیم کشتی آزاد ایران تاکنون پنج بار در مسابقات جهانی قهرمان شده است. تیم کشتی فرنگی ایران نیز یک بار قهرمان جهان شده است.
aya_dataset_1348
چطوری فیلمبرداری فیلم "بین ستاره ای" یا "interstellar" شروع شد؟ با توجه به این سوال، زمینه ای را بنویسید که شامل پاسخ باشد. می تونه 1 تا 20 جمله باشه. زمینه:
در ژوئن 2006 ، استیون اسپیلبرگ اعلام کرد که یک فیلم علمی دقیق در مورد "یک گروه از اکتشافگران که از طریق یک کرم-چاله (اصطلاحی علمی که به ایجاد مسیری میانبر برای سفر سریعتر بین نقاط فضا، یا سفر در زمان اشاره دارد" و به بعد دیگر سفر می کنند" را از طریق کیپ تورن و تهیه کننده لیندا اوبست کارگردانی خواهد کرد. در ژانویه 2007 ، فیلمنامه نویس جاناتان نولان با آنها ملاقات کرد تا درباره تطبیق پیشنهاد اوبست و تورن به یک فیلمنامه داستانی صحبت کند. فیلمنامه نویس پیشنهاد اضافه کردن یک "عنصر زمانی" به ایده اصلی پیشنهاد اوبست را داد که توسط اوبست و تورن مورد استقبال قرار گرفت. در ماه مارس همان سال ، پارامونت نولان و همچنین دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا را استخدام کرد و یک کارگاه برای تطبیق پیشنهاد تحت عنوان Interstellar تشکیل دادند. در ژوئیه سال بعد، کیپ تورن گفت که مردم به او فشار آوردند تا خودش در فیلم بازی کند. اسپیلبرگ بعداً از فیلم میان ستاره ای دست کشید، که در نهایت توسط کریستوفر نولان کارگردانی شد.
aya_dataset_1349
انواع قطارها از گذشته تا امروز را نام ببرید.
در روند تولید قطارها از گذشته تا به امروز، لوکوموتیو های بخاری به تدریج جای خود را به لوکوموتیو های دیزلی دادند. امروزه لوکوموتیو های الکتریکی(برقی) بهترین نوع لوکوموتیو ها از نظر سازگاری با محیط زیست هستند.
aya_dataset_1350
این متن یک جمله ناتمام در انتها دارد. باتوجه به آن، برای متن ادامه ای بنویسید: بیشتر از یک چهارم رمان به تقریر نکات اخلاقی یا نمایش اطلاعات جامع هوگو اختصاص دارد، اما هیچ‌یک از پیرنگ‌ها یا زیرپیرنگ‌ها را جلو نمی‌برد. کاری که هوگو در رمان‌های دیگر خود مانند گوژپشت نتردام و رنجبران دریا انجام داده‌است. یک زندگی‌نامه‌نویس ذکر می‌کند که «از انحرافات از نبوغ می‌توان به راحتی گذشت». موضوعاتی که هوگو دربارهٔ آن‌ها صحبت می‌کند مناسک مذهبی صومعه، ساختمان فاضلاب شهری پاریس، زبان مخفی (آرگو)، و خیابان‌های پاریس است. در یکی از فصول دربارهٔ صومعه هوگو از تیتر «پرانتز» استفاده می‌کند تا به خواننده هشدار دهد که این فصل ربطی به خط اصلی داستان ندارد. او همچنین ۱۹ فصل را به
واترلو، جایی که در ۱۸۶۱ مشاهده کرده و رمان را در آنجا به اتمام رسانده، اختصاص داده‌است. در ابتدای بخش دوم با برخی موضوعات متفاوت مواجه می‌شویم به‌طوری‌که گویی شروع یک کار متفاوت است. یک منتقد این نوع کار را «دروازه روحانی» رمان می‌نامد، به این عنوان که رویارویی تناردیه و کلنل پون مرسی «شانس ترکیب و ضرورت» را نشان می‌دهد، که مواجههٔ خیر و شر داستان است.
aya_dataset_1351
خلاصه مقاله رو بگو: (CNN) -- استاندارد چارترید موافقت کرد که 340 میلیون دلار جریمه به تنظیم کننده های بانکی نیویورک پرداخت کند تا اتهامات پولشویی برای مشتریان ایرانی را حل کند. اما بانک بریتانیا تنها کسی نیست که در معاملات غیرقانونی با کشورهای تحریم شده درگیر است. از سال ۲۰۰۹، چندین موسسه مالی بین المللی بزرگ متهم به توطئه برای نقض تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه تجارت با ایران و سایر کشورها شده اند. این بانک ها ظاهراً با جعل ده ها هزار پیام پرداخت در دلار آمریکا برای ایران و سایر کشورهای تحت تحریم اقتصادی مانند سودان، لیبی و کوبا، حرکت میلیاردها دلار را از طریق سیستم مالی ایالات متحده تسهیل کرده اند. این نقض شامل "تجزیه" اطلاعات شناسایی از اسناد انتقال افراد متصل به سیستم برای پنهان سازی است، چرا که معاملات به نام مشتریان ایرانی یا سایر کشورهای منحرف بوده است. " استن چارت " 340 ميليون دلار براي تسويق اتهامات پرداخت ميکند. نقض تحریم ها علیه ایران و دیگر کشورها تصادفی نبود. در عوض، مقامات ارشد بانک به طور آگاهانه و عمدی به دنبال دور زدن کنترل های ضد پولشویی ایالات متحده بودند. علاوه بر این، مقامات بانکی مرتباً تحریم های آمریکا را نقض کرده و اطلاعات شناسایی را از ده ها هزار تراکنش ایرانی به ارزش میلیاردها دلار حذف کرده اند. این طرح های جنایتکارانه در طی یک دوره طولانی انجام شده است، در برخی موارد 10 سال یا بیشتر. در هر مورد، کارمندان بانک اجازه دادند بدون توجه به مقصد نهایی این وجوه و اینکه آیا آنها برای تامین مالی برنامه موشکی هسته ای ایران یا حمایت از حزب الله یا سایر گروه های تروریستی در نظر گرفته شده اند، پرداخت های دلاری ایرانی از طریق بانک های ایالات متحده پاکسازی شود. بانک استاندارد چارترید (SCB) موافقت کرده تا 340 میلیون دلار به وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (DFS) بپردازد تا اتهامات این بانک انگلیسی را که بیش از 250 میلیارد دلار را در معاملات با مشتریان ایرانی پنهان کرده و عمداً به تنظیم کننده های بانکی نیویورک دروغ گفته است، حل کند. اما....
استاندارد چارترید موافقت کرد که 340 میلیون دلار جریمه به تنظیم کننده های بانکی نیویورک پرداخت کند تا اتهامات پولشویی برای مشتریان ایرانی را حل کند. " استن چارت " فقط يکي از چندتا بانک که متهم به پولشويي ايراني شده. موسسات مالی زیادی در بریتانیا و آمریکا بطور عامدانه به نقض قوانین ایالت متحده در تحریم اقتصادی دست زدند. آنها برای مدت نزدیک به ده سال به حذف سوابق معاملات کشورهای تحت تحریم، و دستکاری اسناد متهم شده اند بدون اینکه توجه کنند این جریان پولی به سمت برنامه های هسته ای یا موشکی یا تروریستی آنها هدایت میشود.
aya_dataset_1352
متن زیر را کامل کنید: اتحاد جماهیر شوروی کشورهای حوزه دریای بالتیک—استونی، لتونی و لیتوانی، کشورهایی که تحت پیمان مولوتوف–ریبنتروپ در «قلمروی تأثیر» شوروی بودند—را مجبور به امضای پیمان کمک دوطرفه کرد. از شرایط این پیمان، استقرار نیروهای شوروی در این کشورها بود. کمی بعد تعداد چشم‌گیری از نیروهای نظامی شوروی به این مناطق منتقل شدند. فنلاند از امضای پیمانی مشابه امتناع ورزید و راضی به واگذار کردن بخشی از قلمرویش به شوروی نشد. اتحاد جماهیر شوروی در نوامبر ۱۹۳۹ به فنلاند حمله کرد. این حمله منجر به اخراج شوروی از جامعهٔ ملل شد. با وجود برتری واضح شوروی از لحاظ نفرات و تجهیزات، موفقیت ارتش این کشور ناچیز بود و
جنگ میان دو کشور در مارس ۱۹۴۰ با امضای پیمان‌نامه صلح مسکو و با سود کم برای فنلاند پایان یافت.
aya_dataset_1353
شله زرد چیست و چرا رنگ آن زرد است؟
شله زرد یک دسر سنتی ایرانی است که به دلیل وجود زعفران، زردرنگ است و روی آن را دارچین و خلال بادام و خلال پسته می‌ریزند. شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته می‌شود، برنج به همراه آب وشکر پخته شده و درآخر زعفران معطر ایرانی به مقدار فراوان به آن اضافه میشود . این دسر برای پذیرایی در مناسبت های مذهبی به‌خصوص در ماه رمضان برای صرف افطار استفاده می‌شود.
aya_dataset_1354
برای زوج هایی که یکی از آنها پذیرش دانشجویی می گیرد شرایط اخذ ویزای همراه چگونه است؟
در کشور های مختلف قوانین اخد ویزا برای همراه متفاوت است. بطور کلی دانشجو بعد از اخذ ویزای دانشجویی و عزیمت به کشور مربوطه و پس از دریافت کارت اقامت دانشجویی (معمولا بین ۲ تا ۴ هفته زمان می برد)، می تواند درخواست پیوستن همسر و یا خانواده را بدهد. بعد از طی مراحل سفارتی امکان پیوستن خانواده دانشجو (همسر و فرزندان) میسر می شود. در برخی کشورها این روند به صورت همزمان طی می شود. همچنین در برخی کشورها فرزندان شما امکان دارند به صورت رایگان تحصیل کنند. نحوه درخواست ویزای همراه برای کشور کانادا به این صورت است: برای کانادا هم همزمان و هم بصورت جدا می توانید برای دریافت ویزای همراه اقدام کنید. برای دریافت همزمان مراحل زیر را باید طی کنید: مرحله اول: مدارک لازم را آماده کنید تمام مدارکی که برای ویزای تحصیلی کانادا لازم است به اضافه تمام مدارک لازم برای ویزای همراه کانادا را آماده کرده، و به صورت فایل‌های Pdf و نامگذاری شده مرتب کنید. مرحله دوم: در سایت CIC اکانت آنلاین بسازید وارد سایت اداره مهاجرت کانادا شده و در صفحه باز شده در قسمت Apply Online به دو سوال مطرح شده پاسخ دهید: سوال اول از شما می‌پرسد آیا از داخل کانادا، خارج از کانادا و یا در مرز ورود اقدام می‌کنید. گزینه مناسب خود را انتخاب کنید و مراحل را تاپایان طی کنید مرحله سوم: به سوالات اپلیکیشن پاسخ دهید پس از اینکه اکانت ساختید و وارد اپلیکیشن اصلی شدید، با صفحه با این جمله "determine your eligibility and apply online" روبرو می‌شوید. همسر شما که متقاضی اصلی ویزای تحصیلی کانادا است باید گزینه اول یعنی Visitor visa, Study and/or work permit را انتخاب کند و به سوالات پاسخ دهد. در ادامه این سوالات مجموعه‌ای از سوالات دیگر از متقاضی ویزای تحصیلی پرسیده می‌شود. پس از اتمام سوالات مربوط به متقاضی اصلی و مشخص شدن نوع ویزای او با نام Student Visa، سوالات دیگری مطرح می‌شود از جمله اینکه ” آیا قصد دارید برای عضوی از خانواده اپلیکیشن ویزا سابمیت کنید؟” باید گزینه Yes را در پاسخ این سوال انتخاب کنید. پس از پاسخ به تمام سوالات مربوط به متقاضی اصلی ویزا و افراد همراه او، لیستی از مدارک و فرم‌های لازم برای ویزای تحصیلی و ویزای همراه نمایش داده می‌شود. مرحله چهارم: فرم‌ها و مدارک مورد نیاز را در اپلیکیشن آنلاین آپلود کنید بر حسب پاسخ‌هایی که داده‌اید فرم‌ها و مدارک مرتبط با ویزای تحصیلی برای متقاضی اصلی و ویزای اوپن ورک پرمیت یا ویزای توریستی برای افراد همراه به صورت مجزا نمایش داده می‌شود. لازم است فرم‌های هر متقاضی را دانلود کرده، سپس پر و امضا کنید و در جای مربوطه در اپلیکیشن آپلود کنید. مرحله پنجم: هزینه اپلیکیشن را پرداخت و آن سابمیت کنید لازم به ذکر است برای فرزندان زیر ۱۴ سال نیازی به انجام انگشت نگاری و پرداخت هزینه آن نیست. مرحله ششم: انگشت نگاری ویزای کانادا را انجام دهید پس از سابمیت اپلیکیشن، پس از چند ساعت تا چند روز نامه‌ای به نام Biometric Instruction Letter برای شما ارسال می‌شود که با استفاده از اطلاعات موجود در آن باید از یکی از مراکز انگشت نگاری کانادا وقت بگیرید و در روز تعیین شده، پروسه انگشت نگاری کانادا را انجام دهید. از آنجا که سفارت کانادا در کشور ایران حضور ندارد، بنابراین برای انگشت نگاری باید به کشورهای همسایه ایران که سفارت کانادا در آنجا مستقر است، بروید و در دفاتر VAC پروسه بیومتریک خود را انجام دهید. مرحله هفتم: بررسی نتیجه پس از بررسی پرونده و در صورت قبول شدن آن توسط اداره مهاجرت کانادا، نامه‌ای به نام پاس ریکوئست (Pass Request) برای متقاضی اصلی و هر یک از اعضای همراه ارسال می‌شود که در آن از شما خواسته می‌شود تا اصل پاسپورت خود را برای درج لیبل ویزا در آن به سفارت کانادا ارسال کنید. برای این منظور لازم است خودتان به صورت شخصی یا از طریق یکی از شرکت‌های معتبر، پیکاپ ویزای کانادا را انجام دهید. پیک آپ ویزا معمولا چند هفته طول می‌کشد.
aya_dataset_1355
what important event is this text about: جم اولوگنویان عضو تیم ملی ترکیه بود که در مسابقات قهرمانی جام جهانی تیمی ۲۰۰۹ که در باکو، جمهوری آذربایجان برگزار شد، به مقام قهرمانی رسید. وی در مسابقات قهرمانی تکواندو جهان ۲۰۰۹ که در کپنهاگ دانمارک برگزار شد، مدال برنز را از آن خود کرد. در همان سال، وی در مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا که در ویگو اسپانیا برگزار گردید، قهرمان اروپا شد. وی در مسابقات قهرمانی تکواندو اروپا ۲۰۱۰ که در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد، مدال برنز را در دسته خروس‌وزن بدست آورد.
در این متن بیش از یک رویداد مهم وجود دارد که بین آنها تفاوتی وجود ندارد. این رویدادها عبارتند از: مسابقات قهرمانی جام جهانی تیمی تکواندو جهان ۲۰۰۹ در آذربایجان مسابقات قهرمانی تکواندو جهان ۲۰۰۹ در دانمارک مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا در اسپانیا مسابقات قهرمانی تکواندو اروپا ۲۰۱۰ در روسیه
aya_dataset_1356
با توجه به متن زیر به سوال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: بام تهران یکی از جاهای تفریحی محبوب پایتخت و مکانی مناسب برای تفریح با خانواده و دوستان است. وارد بام تهران که شوید می‌توانید در جاده تندرستی پیاده‌روی کنید یا با می دی باس‌های برقی تا ایستگاه اول توچال بروید. در این مسیر گزینه‌های مختلفی مانند بادی جامپینگ، بگ جامپینگ، سورتمه سواری، شبیه‌ساز واقعیت مجازی و … برای تفریح وجود دارد. هر سطحی از هیجان را که دلتان بخواهد می‌توانید در بام تهران تجربه کنید. اگر هم خواستید کمی از فضای شلوغ شهر دور شوید و از بلندترین نقطه پایتخت به شهر نگاه کنید، بام تهران این خواسته شما را هم برآورده می‌کند. سوال: چطوری می‌توان از ورودی بام تهران به ایستگاه اول توچال رسید؟
بعد از اینکه وارد بام تهران شدید، می‌توانید با پیاده‌روی در جاده تندرستی یا با می دی باس‌های برقی تا ایستگاه اول توچال بروید.
aya_dataset_1357
این جمله را کامل کن. با انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست‌جمهور و شکل‌گیری دولت یازدهم، برنامه نجات دریاچه ارومیه مورد تأکید قرار گرفت و کارگروه
ملی نجات دریاچه ارومیه به مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد. این کارگروه موضوعاتی همچون مقابله با ریزگردها، وضعیت کشاورزی، الگوی کشت در منطقه و تعداد زیاد چاه‌های آب را مورد بررسی قرار داد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند فعالیت‌های ترمیمی انجام شده در این دوره در کنار حمایت‌های مردمی، موجب کاهش روند تخریب دریاچه ارومیه و در برخی بخش‌ها باعث بهبود شرایط شده‌ است.
aya_dataset_1358
بهترین زمان برای خانه تکانی چه زمانی است؟
معمولاً انتخاب بهترین زمان خانه تکانی به متراژ خانه شما و مقدار کاری که در خانه دارید، بستگی دارد. اگر عادت به تمیز کردن کمدها دارید و هر ماه کابینت‌ها را تمیز می‌کنید، احتمالاً برای تمیزکاری عید کار زیادی نخواهید داشت. اما اگر همه کمدها و کابینت‌ها نیاز به تمیزکاری دارد و لازم است همه بخش‌های خانه را تمیز کنید، پیشنهاد می‌شود از اواسط بهمن ماه خانه تکانی را آغاز کنید. می‌توانید این کار را در روزهای اول اسفند نیز شروع کنید، اما از آنجایی که با نزدیک شدن به روزهای تحویل سال باید به فکر چیدن سفره هفت سین و سبز کردن سبزه عید باشید، از همین رو پیشنهاد می‌شود تا زودتر تمیزکاری‌های عید را انجام دهید.
aya_dataset_1359
آیا از سازنده ساختمان می‌توان آپارتمان بخریم یا حتماً باید مالک ضمن موافقت قرارداد را امضاء کند؟
این سؤال بسیار مهم و جنبه حیاتی دارد. اگر قصد خرید یا پیش‌خرید آپارتمانی را از یک ساختمان دارید و فروشنده آن سازنده همان ساختمان است حتماً به دو موردتوجه کنید، اول این‌که واحدها بین ملک و سازنده تقسیم‌شده باشد و در قرارداد مشارکت یا جداگانه تقسیم‌نامه تنظیم کرده باشند دوم اینکه سازنده حق فروش داشته باشد و اینکه آیا برای فروش شرطی گذاشته‌شده یا خیر. برای مثال ممکن است در قرارداد مشارکت شرط شده، سازنده بعد از ۸۰ درصد پیشرفت یا بعد از مرحله سفت‌کاری حق فروش یا پیش‌فروش واحدهای خود را دارد. اگر این موارد رعایت نشود، مالک می‌تواند از طریق دادگاه ابطال مبایعه‌نامه فی‌مابین سازنده و پیش خریدار را بخواهد.
aya_dataset_1360
دست زیرآب کرال سینه چه مراحلی دارد؟
مرحله گرفتن آب که پس از ورود دست انجام می‌شود، دراین مرحله دست شما شروع به خم شدن می‌کند و کف دست به سمت پایین کشیده می‌شود درحالی که آرنج شما خم شده و بالا باقی مانذه است ،دراین مرحله بدن شما چرخیده است به گونه‌ای که یک طرف کشش اندکی به سمت پایین وطرف دیگر اندکی به سمت بالاقراردارد، این مرحله از تکنیک شبیه یک سرخوردن قدرتی است که سرعت شما را حفظ می‌کند و آن را افزایش نمی‌دهد مرحله بعد مرحله کشش است، در مرحله کشش سرعت افزایش پیدا می‌کند، اکثر شناگران کشش را در یک مسیرمنحنی شکل انجام می‌دهند، کشش داخلی دست آنها از خط شانه به داخل خط خارجی بدنشان می‌باشد و سپس دوباره به سمت خارج و درحالی که شست‌های آنها به لگن و یا ران آنها برخورد میکند ازآب خارج می شود، شناگران دیگر معتقدند که احساس کشیدن آب در مسیر مستقیم به سمت عقب موثرتر می‌باشد، اگرچه چرخش بدن آنها به نحوی است که در واقع آب را در مسیر مستقیم به عقب نمی کشند. منبع: کتاب تکنیک بهتر، شنای سریع‌تر
aya_dataset_1361
آبشار چگونه بوجود می آید؟
علت تشکیل آبشار این است که آب در مسیر جریان خود، ابتدا از سنگ‌های سخت و مقاوم سپس ازسنگ های نرم و کم مقاومت عبور می‌کند. بر اثر فرسایش در زمان نسبتاً طولانی، سنگ‌های مقاوم برجای می‌مانند و سنگ‌های نرم از بین می‌روند و اختلاف ارتفاع در مسیر رود ایجاد می‌شود که به آن آبشار گفته می‌شود.
aya_dataset_1362
فرایند نسیم دریا را توضیح دهید.
در طول روز، ساحل دریا (خشکی) زودتر از آب دریا گرم می‌شود و دمای آن از دمای آب بالاتر می‌رود. در نتیجه هوای خنک بالای آب به طرف ساحل می‌آید و هوای گرم روی ساحل به طرف بالا می‌رود. حاصل این فرایند نسیم دریاست.
aya_dataset_1363
جزیره تنب بزرگ در کجا واقع شده است؟
جزیره تُنب بزرگ (تمب بزرگ) جزیره‌ای ایرانی است که در خلیج فارس واقع شده است. این جزیره براساس تقسیمات کشوری بخشی از شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان است.
aya_dataset_1364
۴ تا از پردیس‌های سینمایی واقع در تهران را نام ببر.
یک از تفریحات تهرانی ها رفتن به سینماست. 4 تا از پردیس‌های سینمایی تهران پردیس ملت در نزدیکی پارک ملت، پردیس کوروش در مرکز خرید کوروش، پردیس اوپال در غرب تهران و پردیس ارگ در نزدیکی میدان تجریش هستند.
aya_dataset_1365
ادامه‌ای برای این پاراگراف بنویسید - آنتوان فاوچری در سال ۱۸۵۸ یک آتلیه عکاسی در ملبورن، استرالیا افتتاح کرد. در آخرین مرحله جنگ دوم تریاک
در سال ۱۸۶۰ آنتوان ماموریت یافت که نیروهای فرانسوی را، هنگام پیشرفت به پکن، همراهی کند. او سیزده خبر طولانی از خط مقدم برای لو مونیتور، روزنامه رسمی دولت فرانسه، نوشت.
aya_dataset_1366
شرایط مناسب برای نگهداری پیاز به مدت طولانی چیست؟
پیاز در هوای خشک و درجه حرارت 30 تا 50درجه سانتی‌گراد تا یک سال دوام می‌آورد. اگر جای خوبی برای نگهداری از پیاز ندارید، آنها را در کیسه‌های سوراخ‌دار ریخته و در کابینت آشپزخانه نگه دارید. با این کار، پیاز تا چند ماه دوام خواهد آورد.
aya_dataset_1367
اولین حمله مغول ها به ایران در چه دورانی بود؟
خوارزمشاهیان
aya_dataset_1368
پوره چیست؟
پوره به نوعی مادهٔ خوراکی گفته می‌شود که عمدتاً با خرد کردن تره‌بار، سبزیجات، حبوبات و میوهٔ خام یا پخته در مخلوط‌کن و سپس از صافی گذراندن آن درست می‌شود. پوره به عنوان یک سس در شیرینی‌های پختنی مانند پای و تارت بر روی خمیر قرار گرفته و استفاده می‌شود. پورهٔ گوجه‌فرنگی، آنکو (پوره لوبیا)، کره بادام زمینی، پورهٔ سیب‌زمینی نمونه‌هایی از انواع پوره هستند.
aya_dataset_1369
آن چیست که همیشه پیش روی شماست ولی با هیچ عینک و یا ذره بینی نمی‌توانید آن را ببینید؟
پاسخ این چیستان «آینده» است. آینده چون بعد از زمان حال است، همیشه پیش روی ماست ولی قابل دیدن نیست.
aya_dataset_1370
فردای دوشنبه چند شنبه است؟
روز بعد از دوشنبه در هفته، سه‌شنبه است که چهارمین روز در هفته است.
aya_dataset_1371
گراتن چیست؟
گراتَن نوعی از غذا و تکنیک آشپزی است؛ که در آن غذا به زیر لایه‌ای از نان خرد شده یا پنیر قرار می‌گیرد. گراتن‌ها از انواع غذاهای فرانسوی هستند که نام خود را نیز از زبان فرانسوی گرفته‌اند. معمولاً این غذا را در ظروفی غیر تخت آماده می‌کنند. پایه این نوع غذا پنیر، شیر، و حتی خامه تشکیل شده‌است و ممکن است در آن از سبزیجات ، گوشت ، مرغ ، ماهی ، میگو نیز استفاده شود.
aya_dataset_1372
زمین‌لرزه بم در چه سالی رخ داد؟
زمین‌لرزه بم زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ رخ داد. این زمین‌لرزه تلفات بسیار زیادی داشت و خاطره تلخ آن از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد.
aya_dataset_1373
به سوال زیر جواب بده: چربی های اشباع نشده از چربی هایی تشکیل شده اند که حاوی
پیوند دوگانه هستند.
aya_dataset_1374
برای خرید مبلمان در شرق تهران به کجا می‌توانم مراجعه کنم؟
بازار دلاوران از شناخته شده‌ترین مراکز فروش انواع مبلمان، لوازم چوبی و همین‌طور کالای خواب است که در شرق تهران و در منطقه بلوار دلاوران واقع شده است. ورود به این بازار حتی اگر چیزی هم نخواهید بخرید یک سرگرمی و تفریح محسوب می‌شود چرا که مغازه‌های آن به قدری پر زرق و برق هستند که هوش از سر هر رهگذری می‌برند.
aya_dataset_1375
خلاصه مقاله رو بگو: (CNN) -- سوریه می گوید که نتایج یک رای گیری در مورد تغییر در قانون اساسی این کشور در روز دوشنبه در دسترس خواهد بود، رای گیری که در حالی صورت گرفت که نیروهای دولتی به ضرب و شتم دژ مخالفان حمص و دیگر شهرها ادامه دادند. فعالان اپوزیسیون روز یکشنبه گزارش دادند که حداقل 55 نفر در سراسر کشور کشته شده اند، از جمله 25 نفر در حمص که بیش از سه هفته است تحت بمباران است. با وجود خشونت های مداوم، رای گیری در مورد آنچه که دولت رئیس جمهور بشار اسد به عنوان یک حرکت به سمت اصلاحات می نامد، برگزار شد. وزیر کشور محمد الشعیر گفت که رای گیری در اکثر استان ها "به طور عادی" انجام شد و مشارکت "بسیار زیاد بود... به جز در برخی مناطق" ، آژانس خبری دولتی سوریه گزارش داد. سانا گفت که نتایج این رای گیری در عصر دوشنبه اعلام خواهد شد. اما تحلیلگران و معترضان، رفراندوم قانون اساسی را مسخره می کنند و آن را به عنوان یک نمایش در نمایشگاه می دانند، آخرین اقدام در یک سری اقدامات سطحی که هدف آن آرام کردن منتقدان اسد است. سرهنگ محمد همادو، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، گفت که غیرنظامیان گزارش داده اند که مقامات دولتی بر آنها فشار می آورند تا از قانون اساسی جدید حمایت کنند. خانواده اسد چهار دهه است که بر سوریه حکومت می کنند. اندرو تبلر، کارشناس سوریه در موسسه واشنگتن برای سیاست های خاور نزدیک، گفت که رئیس جمهور از این رفراندوم استفاده می کند تا "مردم را از خیابان ها خارج کند" پس از تقریبا یک سال شورش. کمیته های هماهنگی محلی سوریه، شبکه ای از فعالان مخالفان، گفته اند که از زمان آغاز سرکوب دولت علیه مخالفان در ماه مارس گذشته، حدود ۹۰۰۰ نفر کشته شده اند. دولت سوریه می گوید که بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی آن در این دوره توسط "تروریست ها" کشته شده اند، از جمله هفت "شهید" که روز یکشنبه دفن شدند. سی ان ان و سایر رسانه ها نمی توانند گزارش های مخالفان یا دولت را به طور مستقل تأیید کنند، زیرا سوریه دسترسی روزنامه نگاران خارجی را به شدت محدود کرده است. ولي بيشتر گزارشات از زمين نشون ميده که نيروهاي دولت در تلاش براي از بين بردن مخالفان شهروندان رو کشتار ميکنن...
خلاصه مقاله: در سوریه علیرغم وجود جنگ داخلی، یک رای گیری در مورد تغییر قانون اساسی انجام شده است و نتایج آن روز دوشنبه اعلام خواهد شد. علیرغم بالا بودن درگیری‌ها در حمص، وزیر کشور اعلام کرده است که رای گیری در اکثر استان‌ها به صورت عادی و با مشارکت بالا برگزار شده است. این در حالی است که تحلیلگران و معترضان رفراندوم قانون اساسی را مسخره و نمایشی و آن را وسیله‌ای برای بازگرداندن مردم به خانه‌هایشان می‌دانند. همچنین از آمار کشته شدگان در درگیری‌های داخلی سوریه نمی‌توان مطمئن بود چون سوریه دسترسی روزنامه نگاران خارجی را به شدت محدود کرده است.
aya_dataset_1376
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: واترپلو یک ورزش گروهی است که با استفاده از توپ در آب برگزار می‌شود. که در آن دو تیم با ۶ بازیکن و یک دروازه‌بان در هر تیم به همراه ۶ بازیکن ذخیره در این ورزش شرکت می‌کنند و در محوطه‌ای درون استخر به ابعاد ۳۰در ۲۰ متر بازی می‌کنند. بازیکنان باید با شنا کردن حرکت کنند. این بازی در ۴ زمان ۸ دقیقه‌ای«برای بانوان ۶ دقیقه ای» برگزار می‌شود. برنده تیمی است که در این ۴ زمان توپ‌های بیشتری را وارد دروازهٔ حریف کند. سؤال: هر تیم واترپلو چند بازیکن دارد؟
در هر تیم ۶ بازیکن به همراه دروازه‌بان بازی می‌کنند. در حقیقت هر تیم ۷ بازیکن دارد.
aya_dataset_1377
متن زیر را کامل کن: واپسین دوره جوایز آکادمی: نود و سومین دوره جوایز اسکار
در سالن تئاتر دالبی هالیوود، لس آنجلس برگزار شد.
aya_dataset_1378
معنی تصاویر و شکل‌های فرش دستباف ایرانی چیست؟
بعضی فرش‌های دستباف ایرانی، البته نه تمام آنها معنایی در خود نهفته دارند. برای مثال طرح مثلثی شکلی در یک سر سجاده فرش بافته می‌شود، این سر فرش هنگام نماز خواندن باید به سمت کعبه انداخته شود. درخت بزرگی که در مرکز فرش‌ها بافته می‌شود به درخت زندگی معروف است و نمادی از جاودانگی روح و ارتباط آن با جهان معنوی بالا به شمار می‌آید. طرح سر و دو دست به دوران پیش از تاریخ نسبت داده می‌شود و نمادی از قدرت خدایان دانسته می‌شود. بااین حال اگر فروشنده‌ای در وصف معنای نمادین المان‌های یک فرش با حالتی شاعرانه شروع به سخنوری کرد، در صداقت گفتارش شک کنید، چون اکثر بافنده‌ها از معنای نمادین نقش و نگارهای مختلف اطلاع ندارند و صرفاً طرح‌هایی را می‌بافند که از مادران خود یاد گرفته‌اند، بنابراین قصد انتقال دادن معنای خاصی را ندارند.
aya_dataset_1379
انعطاف پذیری یک ماده به چه معناست؟
انعطاف پذیری یک ماده نشان می‌دهد که آن ماده چقدر می‌تواند در اثر وارد کردن نیرو، خم یا کشیده شود و پس از حذف نیرو، دوباره به حالت اول برگردد؛ برای نمونه اگر یک کش لاستیکی را بکشید، طول آن افزایش می‌یابد. حال اگر آن را رها کنید، (نیروی وارد شده را حذف کنید) دوباره به حالت اول خود برمی‌گردد. در این حالت می‌گوییم، کش انعطاف‌پذیر است.
aya_dataset_1380
«رمز ارز» چیست؟
رمزارز (رمز پول) یکی از گونه‌های ارز دیجیتال است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت نامتمرکز اداره می‌شود. رمزارزها معمولاً به صورت غیر متمرکز کنترل می‌شوند (مثال: بیت کوین غیر متمرکز و ریپل متمرکز) و از این رو در بسیاری موارد مقابل نظام‌های بانکداری سنتی یا متمرکز قرار می‌گیرند.
aya_dataset_1381
متن زیر را با چند جمله تکمیل کنید: بیست و یک گلی که مسی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال به ثمر رسانده، وی را در کنار لوییس سوارز، هم‌تیمی‌اش در باشگاه بارسلونا، به بهترین گل‌زن تاریخ رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در منطقهٔ کونمبول تبدیل کرده‌است. وی ۹ گل در رقابت‌های کوپا آمریکا به ثمر رساند و در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تیم خود را تا فینال این رقابت‌ها رهبری کرد، هرچند هر ۳ مرتبه در نهایت نتوانست قهرمان شود و عنوان نائب قهرمانی را کسب کرد. در چهل و چهارمین دورهٔ این مسابقات (سال ۲۰۱۵) وی ظاهراً جایزهٔ بهترین بازیکن رقابت‌ها را پس زد تا این عنوان از فهرست جوایز حذف شود. او تا به حال ۶ گل در مسابقات جام جهانی فوتبال به ثمر رسانده‌است که شامل یک گل در سال ۲۰۰۶، ۴ گل در سال ۲۰۱۴ و یک گل در سال ۲۰۱۸ می‌شود؛
درخشان‌ترین دورهٔ جام جهانی برای وی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود که وی علاوه بر حضور در فینال آن مسابقات ، عنوان توپ طلایی رقابت‌ها را نیز از آن خود کرد. سایر گل‌های ملی مسی عبارت‌اند از ۳۴ گل در بازی‌های دوستانه. وی همچنین دو گل نیز در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ به ثمر رسانده که در ردهٔ بزرگسال نبوده است.
aya_dataset_1382
در فرایند آموزش موسیقی، برای شروع چه سازی باید بخریم؟
چنانچه دغدغه مالی ندارید، علی القاعده هر چه ساز حرفه ای تری بخرید، کار خود را راحت تر کرده اید. اما با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط این روزها به هنرجویان مبتدی توصیه می کنم به دو دلیل در ابتدای کار ساز لوکس و گران قیمت نخرید. دلیل اول به عدم تجربه کافی در نگهداری از ساز بر میگردد. مراقبت از ساز و نگهداری صحیح از آن در طول زمان و با تجربه اندوزی به دست می آید. دلیل دوم احتمال انصراف هنرجو از یادگیری است. به هر حال در همه جای دنیا هستند کسانی که به آموزش در رشته ای روی می‌آورند و پس از چندی به علل گوناگون مثل تغییر رشته، عدم برقراری ارتباط و... از ادامه کار منصرف شوند. اینگونه هزینه کمتری بابت این انصراف پرداخت خواهند کرد.
aya_dataset_1383
برگ‌های گیاهان من زرد شده و می‌ریزند. چه مشکلی وجود دارد؟
افراط در آبیاری، رطوبت کم و یا پایین بودن دمای محیط گیاه باعث این اتفاق می‌شود. این سه مورد را بررسی کنید.
aya_dataset_1384
سوال: آیا جمله 1 و جمله 2 همان معنی را بیان می کنند؟ بله یا نه؟ جمله اول: " فيرنلي " جوان و صاحب زمين " توماس فيرنلي " بود که با الیزابت یانگ (1854 تا 1932) ازدواج کرد و پدر مغناطيس کشتي ناو بود. جمله دوم: "فرنلي" جوون با الیزابت یانگ (۱۸۵۴ تا ۱۹۳۲) ازدواج کرد و پدر بزرگ کشتیرانی توماس فارنلی و صاحب زمین N.O. بود.
خیر این دو جمله یک معنی را نمی‌رسانند.
aya_dataset_1385
این عبارت را کامل کنید: "جنگ مغول-کین میان سالهای ۱۲۱۱–۱۲۳۴ میلادی مابین امپراتوری مغول و مردم جورجی در شمال چین روی داد و به مدت ۲۳ سال ادامه داشت و عاقبت ..."
به سقوط سلسله کین به دست مغول انجامید. همچنین، با این پیروزی دامنه متصرفات مغولان تمام شمال چین را دربر گرفت.
aya_dataset_1386
چه رویداد مهمی در این متن آمده است؟ "او در اولین بازی رسمی‌اش برای یونایتد، در سوپر جام اروپا ۲۰۱۷ مقابل رئال مادرید به میدان رفت و در شکست ۲–۱ تیمش، تنها گل منچستر یونایتد را به ثمر رساند. پنج روز بعد در اولین بازی لیگ برای یونایتد به میدان رفت و در پیروزی ۴–۰ مقابل وستهام، دو گل زد و به چهارمین بازیکن منچستر یونایتد تبدیل شد که در اولین بازی‌اش در لیگ دو گل می‌زند. در ۲۷ سپتامبر، در پیروزی ۴–۱ مقابل زسکا مسکو در لیگ قهرمانان اروپا، لوکاکو دو گل زد تا مجموع گل‌هایش در ۹ بازی به عدد ۱۰ برسد و رکورد سر بابی چارلتون در این زمینه را که در ۹ بازی ابتدایی‌اش ۹ گل زده بود را شکست. در ۲۵ فوریه ۲۰۱۸، در بازی مقابل باشگاه سابقش چلسی، لوکاکو یک گل زد و یک پاس گل به جسی لینگارد داد تا ۲–۱ پیروز شوند. در شکست ۲–۱ مقابل سویا در لیگ قهرمانان، لوکاکو دویستمین گل دوران حرفه‌ای خود (باشگاهی و ملی) را به ثمر رساند. در ۳۱ مارس ۲۰۱۸، لوکاکو در پیروزی ۲–۰ مقابل سوانزی گلزنی کرد و به رکورد ۱۰۰ گل در ۲۱۶ بازی در لیگ برتر رسید. او به پنجمین بازیکن جوان از بین ۲۸ بازیکنی تبدیل شد که به این رکورد می‌رسد."
در این متن به رویدادهای زیادی اشاره شده. یکی از آنها سوپر جام اروپا در سال ۲۰۱۷ است.
aya_dataset_1387
در برج کبوترخانه میبد چند لانه کبوتر وجود دارد؟
کبوتر‌خانه میبد برجی استوانه‌ای است که داخل آن چهار‌هزار لانه کبوتر وجود دارد و نوار سفید رنگی برای جذب کبوتران دورتادور برج کشیده شده است. این برج در برابر خطر حمله دیگر حیوانات به کبوترها بسیار ایمن بوده است.
aya_dataset_1388
شیوه بازی اسکواش به چه شکل است؟
بازی اسکواش با زدن سرویس آغاز می‌شود و پس از برخورد به دیوار با زاویه‌ای معین وارد زمین سرویس می‌شود. هر بازیکن به طور یکی‌درمیان توپ را با راکت به دیوار روبرو می‌زند و حریف باید آن را به همان دیوار برگرداند. ضربه‌ها باید با سرعت و زاویه‌ای زده شوند که حریف نتواند توپ را به دیوار روبرو برگرداند. مسابقه اسکواش شامل سه یا پنج گیم و هر گیم دارای ۱۱ امتیاز است.
aya_dataset_1389
۵ بیمارستان دولتی در شهر تهران را معرفی کن.
بیمارستانهای دولتی تهران اکثرا آموزشی و بزرگ هستند مانند بیمارستانهای امام خمینی، شریعتی، رازی، سینا و شهید رجایی
aya_dataset_1390
برای تمیز کردن برگ‌های گیاهان آپارتمانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
هرگز نباید برگ‌های جوان و تازه روییده را تمیز کرد زیرا بسیار لطیف بوده و خیلی سریع زخمی می‌شوند. در مواقعی که برگ‌ها خیلی کثیف هستند ابتدا باید با دستمالی نرم خاک‌ها را گرفته و سپس برگ‌ها را شستشو داد. عمل تمیز کردن برگ‌ها باید با اسپری کردن آب و پاک کردن برگ‌ها توسط اسفنج صورت بگیرد.
aya_dataset_1391
این جمله را کامل کن: در طول جنگ فنلاند، روس‌ها در مارس ۱۸۰۸ هلسینگفورس را تصرف کرده و جزیره سیومنلینا را محاصره کردند تا اینکه
در ماه مه این جزیره تسلیم شد. علاوه بر این، در زمستان همان سال حدود یک چهارم اهالی شهر در ماه نوامبر در اثر آتش‌سوزی تخریب شد.
aya_dataset_1392
سوال: چه کسی در آهنگ پاپی بازی ميکنه؟ جواب:
آماندا لایتون در این آهنگ بازی ‌میکند.
aya_dataset_1393
مهم ترین وسایل حمل و نقل در جهان امروز را نام ببرید.
امروزه کشتی های غول پیکر کانتینری و نفت کش ها، هواپیماها، قطارهای تندرو و انواع خودروهای شخصی و عمومی تحرک و جابه‌جایی بین مکان ها را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند.
aya_dataset_1394
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند:"... در شهرداری گوری کشور گرجستان است. این روستا از سال ۲۰۰۸ توسط جمهوری جداشده اوستیای جنوبی کنترل می‌شود و در ناحیه تسخینوال جای گرفته است.کخوی یک منطقه مسکونی متروک و رهاشده (پس از جنگ اوستیای جنوبی ۲۰۰۸ ..."
جنگ اوستیای جنوبی ۲۰۰۸
aya_dataset_1395
در تقاطع هم عرض اگر دو وسیله نقلیه ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند وارد خیابان مجاور شوند حق تقدم با کدام است؟
در تقاطع هم عرض اگر دو وسیله نقلیه ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند با هم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله ای است که به سمت راست گردش می کند.
aya_dataset_1396
دوره جدید تاریخ ایران با ورود اسلام به ایران از چه زمانی آغاز شد؟
با حملهٔ اعراب مسلمان و شکست‌های متعدد سپاهیان ساسانی، سرانجامبا قتل یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی، این سلسله درسال ۶۵۱ میلادی به پایان رسید. با ورود اسلام به ایران دورهٔ جدیدی از تاریخ ایران پایه‌گذاری گردید.
aya_dataset_1397
آیا نوع یا دوام باتری در خرید گوشی هوشمند فاکتور مهمی است؟
اگر جزو کاربرانی هستید که از برنامه‌های مالتی مدیا یا بازی زیاد استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ گوشی هایی با باتری بادوام بروید.
aya_dataset_1398
در فرایند آموزش موسیقی، برای شروع چه سازی باید بخریم؟
چنانچه دغدغه مالی ندارید، علی القاعده هر چه ساز حرفه‌ای‌تری بخرید، کار خود را راحت‌تر کرده‌اید. اما با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط این روزها به هنرجویان مبتدی توصیه می‌شود به دو دلیل در ابتدای کار ساز لوکس و گران‌قیمت نخرید. دلیل اول به عدم تجربه کافی در نگهداری از ساز بر میگردد. مراقبت از ساز و نگهداری صحیح از آن در طول زمان و با تجربه اندوزی به دست می‌آید. دلیل دوم احتمال انصراف هنرجو از یادگیری است. به هر حال در همه جای دنیا هستند کسانی که به آموزش در رشته‌ای روی می‌آورند و پس از چندی به علل گوناگون مثل تغییر رشته، عدم برقراری ارتباط و... از ادامه کار منصرف شوند. اینگونه هزینه کمتری بابت این انصراف پرداخت خواهند کرد.
aya_dataset_1399
پاراگراف زیر را ادامه دهید: او همچنین به درگیری با بری وایت ادامه داد و در سامر اسلم ۲۰۱۷ او را شکست داد. او همچنین در نو مرسی ۲۰۱۷ برای بار دوم توانست بری وایت را شکست دهد. در باز هم باید در مقابل بری وایت قرار می‌گرفت که بری وایت مشکلی برایش پیش آمد و ای جی استایلز جایگزین او شد. در تی ال سی فین بالور در مسابقه ای جذاب و فوق‌العاده تماشایی از سد ای جی استایلز گذشت. بعد آن او در سیروایور سریز
عضو تیم ۵ نفره راء شد که در آن بازی جان سینا او را حذف کرد هر چند که در آن بازی تیم راء برنده شد. در رویال رامبل ۲۰۱۸ او عملکرد قابل توجه ایداشت و به عنوان نفر دوم وارد شد و توانست ۵۷ دقیقه در رینگ باشد. او حتی در میان ۴ نفر آخر بازی هم بود که در آخر جان سینا او را بیرون انداخت و او را حذف کرد. او سپس درگیری‌های خود را با دمیز و ست رالینز آغاز کرد در المنیشن چیمبر ۲۰۱۸ او در مقابل الایس، ست رولینز، رومن رینز، براون استرومن، دمیز و جان سینا قرار گرفت که در آن مسابقه توسط براون استرومن حذف شد و رومن رینز آن مسابقه را برد. در رسلمنیا ۳۴ او و ست رولینز و دمیز در مقابل هم قرار گرفتند که این ست رولینز بود که پیروز شد. در بزرگترین رویال رامبل در مسابقه ای لدر مچ مقابل ست رولینز و دمیز قرار گرفت که آن بازی را هم ست رولینز برد.