id
stringlengths
13
16
input
stringlengths
4
2.12k
output
stringlengths
2
3.37k
aya_dataset_1400
یک متن رسمی برای دعوت از اولیا برای شرکت در جلسه اولیا و مربیان دبیرستان بهار که قرار است روز جمعه ۱۷ آذر در سالن اجتماعات برگزار شود، بنویس. در این جلسه قرار است گزارشی از کارهای انجام گرفته در سال گذشته و برنامه‌های سال جاری داشته باشیم و همچنین قرار است انتخابات انجمن را نیز برگزار کنیم.
با سلام و احترام بسیار خرسندیم که در ماه مهر ، سرآغاز فصل تربیت ، علم آموزی و معرفت ، حضور پرشور و ثمر بخش شما را در کنار خود حس می‌کنیم و رهنمودهایتان را در تحقق آرمان ها و آموزش و پرورش فرزندانمان پذیرا باشیم. شما نیز می‌توانید در این تعامل و همبستگی بین خانه و مدرسه،خدمتگزاران خود در دبیرستان بهار را یاری رسانید تا با تلاش و برنامه ریزی مشترک بتوانیم آینده سازانی عالم و عامل پرورش دهیم. خواهشمند است با عنایتی که نسبت به سعادت و خوشبختی فرزند دلبندتان دارید، ضمن حضور به موقع و مشارکت فعال در این جلسه ما ار از نظر و پیشنهاد های مفید خود بهره‌مند سازید. لازم به ذکر است با توجه به مطالب مهمی که در این جلسه مطرح خواهد شد حضور یکی از والدین در این جلسه الزامی می باشد. برنامه جلسه: ۱- گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه های سال جاری ۲- برگزاری انتخابات انجمن *زمان: جمعه ۱۷ آذر (ساعت) *مکان: سالن اجتماعات دبیرستان
aya_dataset_1401
اگر یک خانه یا آپارتمان دارای چند مالک یا شریک باشد مانند املاک موروثی برای انجام معامله با این گونه املاک چگونه باید اقدام کرد؟
اگر آپارتمانی بیش از یک مالک دارد، مانند ملک‌های ورثه‌ای، در این حالت علاوه بر اینکه ورثه باید پیش از معامله، گواهی حصر وراثت و گواهی مالیات بر ارث را دریافت کرده باشند، همه آن‌ها باید زیر قرارداد را امضاء کنند. همچنین اگر ملک میان چند نفر شریک مشاع است و سند به نام همه آن‌ها است باید همگی زیر قرارداد را امضاء کنند وگرنه ممکن است حسب شرایط به‌عنوان خرید و فروش مال غیر، طرفین دعوا تحت تعقیب کیفری قرار بگیرند.
aya_dataset_1402
حمید سوریان در مسابقات قهرمانی جهان مسکو ۲۰۱۰ چگونه ظاهر شد؟
در مسابقات قهرمانی جهان مسکو ۲۰۱۰،‌سوریان که برای بار پنجم در قهرمانی جهان شرکت می‌کرد به ترتیب محمد بوترفاسا را از الجزایر، ونلین ونکوف بلغاری، جانی هاپامیکی فنلاندی و رقیب سرسخت خود رومن آمویان آرمنی را شکست داده بود. سوریان در فینال ۵ بر ۳ در یک دیدار حساس چوی گیو-جین کره‌ای را شکست داد. سوریان با این طلا برای بار پنجم مدال طلا و قهرمانی خود را در مسابقات قهرمانی جهان تکرار کرد.
aya_dataset_1403
جهت جلوگیری از دیر پز شدن موادغذایی در فریزر چگونه باید عمل نمود ؟
سبزیجات را قبل از قرار دادن در فریزر کمی حرارت می‌دهیم .
aya_dataset_1404
این متن را کامل کنید: در طول جام جهانی ۲۰۰۲ مورنو داوری مرحله یک‌هشتم نهایی بین ایتالیا و کره جنوبی (میزبان مشترک مسابقات) در ۱۸ ژوئن بود. پس از حذف ایتالیا از مسابقات پس از باخت ۲–۱ در وقت اضافه، عملکرد مورنو به دلیل تصمیمات متعدد مورد انتقاد قرار گرفت. او در نیمه نخست
یک پنالتی جنجالی به سود کره جنوبی گرفت (که توسط جانلوئیجی بوفون دروازه‌بان ایتالیا مهار شد)، و بعداً آنچه که گل طلایی دامیانو توماسی برای آفساید محسوب می‌شود، و همچنین نشان دادن کارت زرد دوم به فرانچسکو توتی.
aya_dataset_1405
در این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت شده است؟ امیدجان عثمانف زاده زاده ۱۳ نوامبر ۱۹۸۹، کشتی گیر ازبکستانی است. از افتخارات این کشتی گیر می توان به کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اشاره کرد.
در این متن به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اشاره شده است. مسابقات کشتی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ از ۲۷ سپتامبر تا ۱ اکتبر سال ۲۰۱۴ در شهر اینچئون، کره جنوبی برگزار شد.
aya_dataset_1406
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: نبرد سوتیسکا (به زبان انگلیسی: Battle of Sutjeska) فیلمی در ژانر پارتیزان محصول سال ۱۹۷۳ میلادی به کارگردانی استیپ دلیچ است و در یوگسلاوی ساخته شده‌است. این اثر سینمایی داستان از نبرد معروف سوتسسکا، بزرگترین درگیری جنگ پارتیزان یوگسلاوی را روایت می‌کند. همچنین این فیلم یکی از گران‌قیمت‌ترین ساخته‌های یوگسلاوی است. در ۴۶ مین دوره جوایز اسکار، این اثر از کشور یوگسلاوی به عنوان بهترین فیلم زبان خارجی انتخاب شد، اما به عنوان نامزد پذیرفته نشد. همچنین در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو قرار گرفت که در آن جایزه ویژه ای کسب کرد.
در این متن به نبرد سوتیسکا بزرگترین درگیری جنگ پارتیزان یوگسلاوی اشاره شده است.
aya_dataset_1407
چه نوع خاکی برای گیاهان من مناسب‌تر است؟
درک نوع خاک مورد علاقه گیاهان شما برای سلامت کلی آنها بسیار مهم است. برخی از گیاهان در خاک هایی با زهکشی خوب رشد می کنند، در حالی که برخی دیگر خاک های نگهدارنده رطوبت را ترجیح می دهند. در مورد ترجیحات خاص خاک گیاهان خود تحقیق کنید، که ممکن است شامل عواملی مانند سطح pH، بافت و محتوای مواد مغذی باشد.
aya_dataset_1408
از زمانی که راننده تشخیص می دهد نیاز به توقف و ایستادن دارد تا لحظه بکارگیری ترمزها چه نامیده می شود؟
از زمانی که راننده تشخیص می دهد نیاز به توقف دارد تا لحظه به کار گرفتن ترمزها، زمان واکنش نام دارد. در طول این زمان خودروی شما مسافتی را طی کرده است.
aya_dataset_1409
به من درباره تخت جمشید توضیح بده.
البته، خوشحال می‌شوم. تخت جمشید یا پرسپولیس، باستان‌ترین پایتخت شاهنشاهی هخامنشی است که در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق شهر شیراز و در استان فارس ایران قرار دارد. این مجموعه با شکوه به یکی از زیباترین و مهم‌ترین اثار باقی‌مانده از دوران باستانی ایران محسوب می‌شود. چند نکته در مورد تخت جمشید: 1. سازنده: پایه‌های اصلی تخت جمشید توسط داریوش اول بنیان‌گذاری شده و پس از او، سایر شاهان هخامنشی نیز بر این بنا افزوده‌اند. 2. نام: اسم "تخت جمشید" به زمان‌های پساهخامنشی برمی‌گردد و اشاره به پادشاه افسانه‌ای ایران، جمشید، دارد. اما نام باستانی آن پرسپولیس است که به معنی "پایتخت فارس" است. 3. ساختمان‌ها: در این مجموعه، ساختمان‌ها، تالار‌ها، ستون‌ها، پله‌ها و برج‌هایی با حکاکی‌ها و نقوش بسیار زیبا وجود دارد. 4. نابودی: تخت جمشید توسط الکساندر مقدونی در حمله‌ی او به ایران آسیب دید و برخی بخش‌ها از آن به آتش کشیده شد. 5. یونسکو: تخت جمشید از سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. 6. نوروز: باور دارند که تخت جمشید مکانی بوده که شاهان هخامنشی در آن جشن نوروز، جشن‌های نو سال ایرانی، را جشن می‌گرفتند. دیدن تخت جمشید می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی باشد. این مکان نه تنها نمادی از تمدن باستانی ایران است، بلکه نمایانگر فرهنگ و هنر دوران هخامنشیان و بزرگی این امپراتوری است.
aya_dataset_1410
وظیفه بافلر در اتومبیل چیست؟
سیستم اگزوز قبل از خارج نمودن گازهای باقی مانده از عمل احتراق و انفجاز در موتور، وظیفه دارد نسبت به کاهش دو نوع آلایندگی ناشی از موتور اقدام نماید؛ – آلایندگی هوایی ناشی از گازهای زیان بار برای سیستم تنفسی انسان – آلایندگی صوتی ناشی از عملکرد موتور کاهش آلایندگی نوع اول بر عهده کاتالیست و آلایندگی نوع دوم بر عهده بافلر یا صدا خفه کن می باشد.
aya_dataset_1411
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: «...برعهده داشت. به گفته هرودوت او عموی داریوش بزرگ و برادرش آرتافرنه، ساتراپ لیدیا بود. محاصره ناکسوس مگاباتس سردار ایرانی در اواخر سده ششم و اوایل سده پنجم پیش از میلاد که فرماندهی ناوگان هخامنشیان در هنگام...»
این متن درباره محاصره ناکسوس است.
aya_dataset_1412
شهرو روستا را از نظر وسعت و فضای سکونت و فعالیت با هم مقایسه کنید.
در روستاها فضاهای باز و چشم اندازهای طبیعی بیشتر و گسترده تر است در شهرها خانه ها و مغازه ها و فضاهای صنعتی به هم فشرده ترند و فعالیت های متنوع در فضاهای محدود تری متراکم شده است.
aya_dataset_1413
سوالی در مورد این متن با موضوع مسیر آپالاشیا بپرسید: "مسیر منظره ای ملی آپالاشیا، که به طور کلی به عنوان مسیر آپالاشیا یا به سادگی A.T شناخته می شود، یک مسیر پیاده روی مشخص شده در شرق ایالات متحده است که بین کوه اسپرینگر در گرجستان و کوه کاتادین در مین گسترش یافته است"
کدوم کوه ها در مسیر آپالاشیا هستند؟
aya_dataset_1414
در معامله خرید و فروش آپارتمان هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال قانونی و رسمی برعهده کدامیک از طرفین معامله است؟
قانوناً هزینه‌های نقل و انتقال اعم از دارایی، شهرداری به عهده فروشنده است و هزینه حق‌التحریر مربوط به انتقال رسمی آن در دفترخانه عرفاً بالمناصفه است یعنی به نسبت مساوی اما قانوناً هزینه انتقال و حمل‌ونقل موضوع معامله بر عهده فروشنده است مگر این‌که طرفین بنا بر مذاکره و شرط مندرج در قرارداد و قیمت معامله به شیوه دیگری توافق نمایند. مثلاً ممکن است قیمت به‌اصطلاح شیرین و پایین‌تر از قیمت معاملاتی عرف است و فروشنده پیشنهاد می‌کند که هزینه انتقال در دفترخانه بر عهده خریدار باشد و اگر این خریدار قبول کند طبق همین توافق اقدام می‌شود و بالعکس.
aya_dataset_1415
در تاس کباب چه زمانی باید به را اضافه کرد که له و شل نشود؟
برای اینکه به در تاس کباب له نشود، بهتر است آن را در آخرین مرحله و 20 دقیقه آخر پخت به بقیه موادتان اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم بپزد و جا بیفتد.
aya_dataset_1416
عبارت روبرو را کامل کنید او همچنین به درگیری با بری وایت ادامه داد و در سامر اسلم ۲۰۱۷ او را شکست داد. او همچنین در نو مرسی ۲۰۱۷ برای بار دوم توانست بری وایت را شکست دهد. در باز هم باید در مقابل بری وایت قرار می‌گرفت که بری وایت مشکلی برایش پیش آمد و ای جی استایلز جایگزین او شد. در تی ال سی فین بالور در مسابقه ای جذاب و فوق‌العاده تماشایی از سد ای جی استایلز گذشت. بعد آن او در سیروایور سریز عضو تیم ۵ نفره راء شد که در آن بازی جان سینا او را حذف کرد هر چند که در آن بازی تیم راء برنده شد. در رویال رامبل ۲۰۱۸ او عملکرد قابل توجه ایداشت و به عنوان نفر دوم وارد شد و توانست ۵۷ دقیقه در رینگ باشد. او حتی در میان ۴ نفر آخر بازی هم بود که در آخر جان سینا او را بیرون انداخت و او را حذف کرد. او سپس درگیری‌های خود را با دمیز و ست رالینز آغاز کرد در المنیشن چیمبر ۲۰۱۸ او در مقابل الایس، ست رولینز، رومن رینز، براون استرومن، دمیز و جان سینا قرار گرفت که در آن مسابقه توسط براون استرومن حذف شد و رومن رینز آن مسابقه را برد. در رسلمنیا ۳۴ او و ست رولینز و دمیز در مقابل هم قرار گرفتند که این ست رولینز بود که پیروز شد. در بزرگترین رویال رامبل
در مسابقه ای لدر مچ مقابل ست رولینز و دمیز قرار گرفت که آن بازی را هم ست رولینز برد.
aya_dataset_1417
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: "... را روایت می‌کند. همچنین این فیلم یکی از گران‌قیمت‌ترین ساخته‌های یوگسلاوی است. در ۴۶ مین دوره جوایز اسکار، این اثر از کشور یوگسلاوی به عنوان بهترین فیلم زبان خارجی انتخاب شد، اما به عنوان نامزد پذیرفته نشد. همچنین در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو قرار گرفت که در آن جایزه ویژه ای کسب کرد.جنگ پارتیزان یوگسلاوی نبرد سوتیسکا (به زبان انگلیسی: Battle of Sutjeska) فیلمی در ژانر پارتیزان محصول سال ۱۹۷۳ میلادی به کارگردانی استیپ دلیچ است و در یوگسلاوی ساخته شده‌است. این اثر سینمایی داستان از نبرد معروف سوتیسکا، بزرگترین درگیری ..."
جنگ پارتیزان یوگسلاوی
aya_dataset_1418
سالاد شیرازی از چه موادی تشکیل شده و چطور تهیه می‌شود؟
سالاد شیرازی، مخلوطی از خیار، گوجه‌فرنگی و پیاز است که پس از اینکه به صورت نگینی و مساوی خرد شدند، با آبغوره، نمک، فلفل سیاه و نعناع خشک مزه دار می‌شود. سالاد شیرازی به عنوان یک سالاد ملی در ایران شناخته می‌شود و در کنار بیشتر غذاهای ایرانی، به عنوان چاشنی غذا مصرف می‌شود. در بیشتر شهرستان‌های استان فارس به این سالاد، سالاد آبغوره ای گفته می‌شود که نشان دهندهٔ اهمیت وجود آبغوره در طرز تهیه اصلی این سالاد است.
aya_dataset_1419
غذای مردم ایران باستان چه بود؟
غذای اصلی مردم، غلات مخصوصاً گندم و جو بود که آنها را آرد می‌کردند و با آن، نان و انواع شیرینی‌ها را می‌پختند. علاوه بر نان، از انواع گوشت حیوانات اهلی، گوشت پرندگان شکاری، تخم پرندگان، شیر بز و میوه ها و سبزیجات و شربت‌ها برای تغذیه استفاده می‌شد.
aya_dataset_1420
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: پارک جنگلی چیتگر، یکی از بوستان‌های قدیمی تهران است که در سال ۱۳۴۲ احداث شد. سال‌هاست که دلیل اصلی محبوبیت بوستان چیتگر، مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری آن است. مسیری پر فراز و نشیب در دل جاده‌ای جنگلی. کسانی که عاشق دوچرخه‌سواری هستند ولی به دلایل مختلف نمی‌توانند از این وسیله در طول روز و رفت‌وآمد استفاده کنند، یا کسانی که دوچرخه ندارند می‌توانند به‌راحتی به این بوستان بروند و با کرایه کردن دوچرخه، از این تفریح لذت ببرند. سؤال: دلیل اصلی جذابیت پارک چیتگر تهران چیست؟
دلیل اصلی محبوبیت این پارک جنگلی مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری آن است. مسیری پر فراز و نشیب در دل جاده‌ای جنگلی.
aya_dataset_1421
ادامه متن زیر را بنویسید: تونی راسل (متولد ۱۹ اکتبر ۱۹۹۵) ورزشکار نیوزیلندی‌تبار استرالیایی کشتی حرفه‌ای است. او اکنون با دبلیودبلیوئی قرارداد دارد و در دبلیودبلیوئی ان‌اکس‌تی با نام تونی استورم فعالیت می‌کند، او اولین ورزشکار نیوزیلندتبار است که قهرمان یک کمربند انفرادی در دبلیودبلیوئی شده است. در استاردام، او قهرمان کمربند ورلد آو استاردام و کمربند قهرمانی جهان اس‌دبلیوای بود. او همچنین به‌طور گسترده در پروموشن‌های مستقل اروپایی فعالیت کرد و قهرمان سابق کمربند زنان و دوبار قهرمان کمربند زنان wXw است.
در دبلیودبلیوئی، او در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در تورنمت "مِی یانگ کلاسیک" شرکت کرد و در ۲۰۱۷ تا نیمه‌نهایی هم رسید و برنده تورنمنت در اِوُلوشن در سال ۲۰۱۸ شد.
aya_dataset_1422
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: "در مسابقات دسته سبک‌وزن شرکت کرد، اما مرحله اول توسط گلادیس اپانگ که در نهایت برنده مدال طلا شد، شکست خورد.وی در مسابقات قهرمانی تکواندو جهان در سال ۲۰۰۷ پس از شکست در برابر کارین سرگری، در دسته سبک‌وزن مدال نقره را از آن خود کرد. وی در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب مدال طلا شد. وی در مسابقات قهرمانی جهان در سال ... "
مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۸
aya_dataset_1423
اولین حمله مغول ها به ایران در چه دورانی بود؟
در دوره ی خوارزمشاهیان. شروع نخستین لشکرکشی در سپتامبر سال ۱۲۱۹ میلادی (پاییز ۵۹۸ خ. / ۶۱۶ ق) و به فرماندهی چنگیز خان بود. سلطان محمد خوارزمشاه در همان سال با سپاهی به مبارزه با مغول برآمد، ولی از جوجی پسر چنگیز شکست خورد و از آن پس تصمیم گرفت که از مواجهه با لشکر مغول خودداری کند. حمله مغول به ایران، در پی بی‌تدبیری حاکم اترار و قتل تجارمغول، رخداد. در سال 597 خورشیدی، سلطان محمد خوارزم‌شاه با سه نفر از سفیران چنگیزخان، رهبر امپراطوری مغول، دیدار کرد. فرستاده‌ها هدایایی بسیار ارزشمند پیش‌کش کردند و مهم‌تر از همه، پیشنهاد معاهده‌ای بین دو قدرت را دادند که امکان باز شدن جاده‌ی پرمنفعت ابریشم را برای چین و اروپا فراهم کند. امپراطوری خوارزم‌‌شاه بسیار گسترده بود و ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان امروزی را در برمی‌گرفت. پایتخت پادشاهی، سمرقند، ثروتی افسانه‌ای داشت که نمادی از قدرت پادشاده بود و تجارت پررونق جاده‌ی ابریشم، به ثروت خوارزم‌شاه می‌افزود. از آنجا که هدف مغول ها مشخص بود، شاه نیز در این تجارت شریک شد و معاهده را امضاء کرد. چند ماه بعد کاروانی از تاجران مغول به شهر اُترار، در شمال شرقی امپراطوری، با هدف خرید وسایل تجملاتی برای دربار مغول وارد شد. فرماندار اُترار به حضور جاسوسان در کاروان شک کرد، آن ها را کشت و تمام کالاهایی را که خریداری کرده بودند، تصاحب کرد. با شنیدن این سرپیچی از معاهده و هتک حرمت به کاروان، چنگیزخان سفیری را به همراه دو سرباز فرستاد تا مراتب عذرخواهی شاه را بشنوند و یادآوری کنند که طبق معاهده بین دو امپراطوری، آنها از این تجارت سودی یکسان می‌برند. پادشاه سر سفیر را جدا کرد و برای چنگیزخان فرستاد که البته این دیگر به معنای جنگ بود.
aya_dataset_1424
" تئودور از روی میزش بالا نگاه کرد وقتی سر هنری در ورودی ظاهر شد. هنری به نظر خجالتی می آمد ، که وضعیت عادی او بود ، اما به نوعی تئودور احساس بدی داشت. " " شما سریع بودید ، " او اشاره کرد. " او در متن بالا به چه کسی اشاره دارد؟
هنري
aya_dataset_1425
گیاه من شاداب است اما برگ‌های سبز آن به یک‌دفعه می‌ریزند. دلیل این اتفاق چیست؟
به گیاه شما شوک وارد شده است. تغییر ناگهانی دما، تغییر محیط یا تغییر گلدان باعث ایجاد شوک به گیاه شما شده است. دمای و آبیاری گیاه را تنظیم کنید و مدتی از او مراقبت کنید تا به محیط و یا گلدان جدید عادت کند.
aya_dataset_1426
سوال: کي آهنگ «نگاه کن چیکار کردی» رو نوشته؟ جواب:
تیلور سوئیفت
aya_dataset_1427
در تاس کباب چه زمانی باید به را اضافه کرد که له و شل نشود؟
برای اینکه به در تاس کباب له نشود، بهتر است آن را در 20 دقیقه آخر پخت به بقیه موادتان اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم بپزد و جا بیفتد.
aya_dataset_1428
چه افرادی در معرض آسیب ورزشی قرار دارند؟
اغلب احتمال آسیب در کودکان بیشتر است؛ اما بزرگسالان هم می‌توانند به این مشکلات دچار شوند. به‌علاوه برخی شرایط خاص، خطر ابتلا به آسیب‌های ناشی از ورزش را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر یک یا چند نمونه از موارد زیر را داشته باشید بیش از سایرین در معرض خطر هستید: - به‌طور منظم فعالیت ورزشی ندارید - قبل از ورزش به‌درستی بدنتان را گرم و پس از ورزش سرد نمی‌کنید - در زمینه ورزش‌های تماسی، مانند بوکس، فوتبال، هنرهای رزمی، کشتی و شکار حیوانات فعالیت دارید - مشکل اضافه وزن و نداشتن تناسب اندام دارید - از تجهیزات ورزشی مناسب استفاده نمی‌کنید - فعالیت‌های بدنی شما شامل حرکت‌هایی مانند پرش، دو، حرکات چرخشی یا تغییر مسیر سریع می‌شود
aya_dataset_1429
اگر مرا رها کنی، مطمئناً تو را ترک خواهم کرد، و اگر به من لبخند بزنی، من هم به تو لبخند می زنم. من چی هستم؟
پاسخ: آینه
aya_dataset_1430
یک واحد آپارتمان را از یک سازنده پیش‌خرید کردم و با گذشت شش ماه از پایان قرارداد، تاکنون از تحویل آن به واسطه اختلاف با مالک تخطی کرده است، چه اقدامی لازم است انجام بدهم؟
اگر خانه‌ای را از سازنده خریده‌اید چنانچه سازنده به‌صورت قدر سهم مثلاً سه دانگ از شش‌دانگ رسماً از کل ملک شریک باشد و نسبت به واحدها تقسیم‌نامه بین مالک و سازنده موجود باشد و طرفین برای مفاد قرارداد مشارکت در ساخت حق پیش‌فروش تمام یا تعدادی از واحدهای خود را داشته باشند، و به هر دلیلی سازنده از تحویل آن به پیش خریدار امتناع کند یا به دلیل اختلاف با مالک نتوانسته پایان کار و صورت‌جلسه تفکیکی و اسناد واحدها را از اداره ثبت دریافت کند، در این صورت باید هم علیه مالک و هم سازنده به‌واسطه شراکت در کل ملک اقامه دعوا شود چون ملک مشاع است و واحدها هنوز تفکیک نشده‌اند.
aya_dataset_1431
جنگ جهانی اول در چه سال‌هایی در جریان بود؟
جنگ جهانی اول که با عنوان جنگ بزرگ نیز شناخته می‌شود، جنگی جهانی بود که از ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۱۴ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ میلادی (۵ مرداد ۱۲۹۳ تا ۱۹ آبان ۱۲۹۷ شمسی) رخ داد و در پی آن سربازان بسیاری برای جنگ تجهیز و مناطق بسیاری از جهان درگیر جنگ شدند.
aya_dataset_1432
"یک سؤال طرح کنید که جواب آن متن زیر باشد: متن: الف) معتدل و مرطوب خزری ب) معتدل و نیمه خشک کوهستانی پ) گرم وخشک داخلی ت) گرم و شرجی سواحل جنوب"
این سؤال می‌تواند برای پاسخ موردنظر، مناسب باشد: به طور کلی ایران را می توان به چند ناحیهٔ آب و هوایی تقسیم کرد؟
aya_dataset_1433
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: یکی از محبوب‌ترین و درعین‌حال نزدیک‌ترین پیست‌های اسکی به مرکز شهر، پیست اسکی توچال است. پیست اسکی قله یکی از پیست‌های اسکی توچال است که از ایستگاه هفت تله‌کابین شروع می‌شود. در پیست اسکی قله می‌توانید در مسیری ۱۲۰۰ متری، از این تفریح لذت ببرید. پیست اسکی قله برای کسانی که در این ورزش حرفه‌ای نیستند، انتخاب مناسبی است. سؤال: طول پیست اسکی قله توچال چقدر است؟
پاسخ:در پیست اسکی قله توچال می‌توانید در مسیری ۱۲۰۰ متری، به اسکی بپردازید و از این تفریح لذت ببرید.
aya_dataset_1434
جمله اول: پدرش مهندس لولا بادر (1892 - 1945) بود ، مادرش پل فیشر (1905 - 1973) بود. جمله دوم: پدرش مهندس «پال فيشر» (1892 تا 1945) بود ، مادرش «لولا بادر» (1905 تا 1973) بود. سوال: آیا جمله 1 و جمله 2 همان معنی را بیان می کنند؟ بله یا نه؟
نه.
aya_dataset_1435
مردی به یک نقاشی در یک موزه نگاه می کند و می گوید: "خواهران و برادران من هیچ کس را ندارم، اما پدر آن مرد پسر پدر من است."چه کسی در نقاشی است؟
پاسخ: پسر آن مرد
aya_dataset_1436
نکات مهم در تربیت فرزند پسر ۸ ساله چیست؟
در این سن کودک در حال گسترش روابط اجتماعی خود است و بیشتر در ارتباط با جامعه و به طبع خطرات آن قرار می‌ گیرد بنابراین آموزش نکات اخلاقی و انسانی از مهم‌ترین موارد تربیتی دراین سن به‌شمار می ‌رود داشتن انتظارات و اعطای مسئولیت‌ های بیشتر در مسئولیت پذیری و ایجاد حس اعتماد به نفس و استقلال کودک و کمک ‌کننده است. دراین سن که فورانی از ایده و خلاقیت درذهن کودک وجود دارد والدین باید با پرداختن به این موضوع و به ‌وجود اوردن محیطی جهت شکوفایی و پرورش این توانمندی‌ ها و استعدادها تلاش کنند. همچنین به فرزند خود چگونه نه گفتن را بیاموزید.
aya_dataset_1437
عبارت زیر را کامل کنید: گروگان‌گیری مسلحانه، به‌ویژه آن دسته که توسط گروه‌های تروریستی و برای اهداف سیاسی طراحی شده‌اند نیز نوعی ماموریت خودکشی به حساب می‌آیند. از آنجا که بیش‌تر دولت‌ها سیاستشان بر عدم مذاکره با گروگان‌گیران استوار است، این حوادث عموما به سبب درگیری پلیس یا دیگر نیروهای مسلح برای آزاد کردن گروگان‌ها اغلب با پایان خونینی همراهند. در این گونه عملیات‌ها به سبب آنکه بیش‌تر در کشورهای خارجی برای افراد درگیر صورت می‌گیرند، شانس فرار آن‌ها کم‌تر است. از جمله این ماموریت‌ها واقعه المپیک مونیخ، اشغال سفارت ایران در لندن و
گروگان‌گیری در مدرسه بسلان را می‌توان به عنوان نمونه نام برد. در این ماموریت‌ها بیش‌تر گروگان‌گیران به ضرب گلوله کشته شدند.
aya_dataset_1438
آیا هر جمله مثبت فارسی یک نظیر منفی دارد؟
با توجه به اینکه می توان به هر فعل مثبتی عنصر منفی ساز افزود و آن را منفی کرد, این پرسش مطرح می شود که آیا منفی کردن جمله, تنها با افزودن نشانه نفی به فعل آن است و آیا هر جمله مثبت, یک نظیر منفی نیز دارد؟ از آنجاکه جمله-های مثبت و منفی, بافت گفتمان و پیش انگاره های متفاوتی دارند و افزودن عنصر منفی ساز به فعل جمله مثبت, تمام یا بخشی از معنای آن را تحت تاثیر قرار می دهد, در مواردی تنها منفی کردن فعل کافی نیست و منفی سازی جمله با تغییرات ثانویه ای همراه است. همچنین در زبان فارسی همیشه چنین نیست که هر جمله مثبت یک قرینه منفی نیز داشته باشد.
aya_dataset_1439
در میدان‌ها حق تقدم عبور با کدام وسیله است؟
طبق قوانین رانندگی در ایران، هنگام ورود به میدان‌ها حق تقدم عبور با وسایل نقلیه‌ای است که در درون میدان در حال حرکت هستند.
aya_dataset_1440
در ورزش کشتی چه سبک‌هایی وجود دارد؟
سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهم‌ترین سبک‌های ملی، المپیکی و محلی کشتی می‌توان به (کشتی فرنگی) و (کشتی آزاد) و کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن و سامبو در روسیه اشاره کرد. در ایران نیز کشتی با چوخه یکی از رشته‌های محلی و بومی می‌باشد.
aya_dataset_1441
فیلم چهارشنبه‌سوری ساخته چه سالی است و چه کسی آن را کارگردانی کرده است؟
چهارشنبه‌سوری محصول سال ۱۳۸۴ است و کارگردان آن اصغر فرهادی فرهادی است.
aya_dataset_1442
اين مقاله را در يک جمله یا دو جمله خلاصه کنید: "با بخار، پاک کردن لکه های مختلفی از بدن خارج میشود. اگر بعد از تمیز کردن با بخار هنوز لکه های باقی مانده ای دارید، چند راه وجود دارد که می توانید با آنها مقابله کنید. اول با ساده ترین گزینه شروع کنید، که صابون و آب است. يه اسفنج بگيرید و توي آب بگذارید. يک مقدار مواد شوینده ظرف روی اسفنج بگذارید و ان را مسااژ دهید. آب اضافه اسفنج را بگیرید و لکه را با اسفنج پاک کنید طوریکه لکه با مخلوط صابونی پوشیده شود. بعد، صابون را از اسفنج پاک کنید و آب تازه را در اسفنج بگذارید. اسفنج را بردارید و منطقه صابونی را پاک کنید تا صابون و لکه را از سطح خارج کنید. مطمئن شوید که لکه را با اسفنج زياد پاک نميکنيد.نباید با زياد زورزدن پارچه را پاره کنيد. به جاي آب و صابون، مي توانيد از سرکه براي پاک کردن لکه ها استفاده کنيد. سرکه سفید یا سیب را بردارید و یک پارچه را خیس کنید. لکه رو با پارچه پاک کنید و پارچه را با سرکه اشباع کنید. مطمئن شوید که خیلی به پارچه ضربه نمیزنید تا لکه بیشتر نشود و به پارچه آسیب زده نشود. می توانید لکه را با پارچه به صورت دایره ای به آرامی مالش دهید تا ذرات لکه را با پارچه از بین ببرید. اگه سرکه ندارید میتوانید از وودکا هم استفاده کنید. وقتي پارچه خشک بشود، بوي هرکدامشان از بين ميرود. اگر هیچ یک از روش های دیگر برای تمیز کردن لکه کار نکند، ممکن است لازم باشد که یک پاک کننده سنگین تجاری مانند Tuff Stuff، Resolve یا Folex را امتحان کنید. یه پارچه یا اسفنج بردارید و آنرا خیس کنید. مواد پاک کننده را مستقیماً روی پارچه پاشید و از پارچه برای پاک کردن لکه استفاده کنید. همچنین می توانید با حرکات دایره ای به آرامی محل را مالش دهید تا باعث کاهش لکه شود. مطمئن شوید که پاک کننده را روی بخشی از پوشش که به طور معمول قابل مشاهده نیست تست می کنید. اگر ميخواهید مطمئن بشيوید که پاک کننده به پارچه آسيب نميزند، اگر لکه ي قهوه يا شرابي داريد، شراب را امتحان کنید. اين براي درمان لکه هاي سياه مايع ساخته شده است. اگر لکه هنوز سرسخت است، ممکن است مجبور باشید تا به طور کامل پاک کنید، یک دور دیگر از تمیز کردن را انجام دهید." خلاصه:
میتوانید لکه را با بخار، آب و صابون، سرکه پاک کنید. اگر نشد، از پاک کننده های سنگین استفاده کنید.
aya_dataset_1443
آن کیست که هر چی اصلاح می کند باز نامرتب است؟
آرایشگر
aya_dataset_1444
الان در آبان ماه هستیم. ۶ ماه پیش در چه ماهی بودیم؟
6 ماه پیش ماه اردیبهشت بود. آبان ماه هشتم سال و اردیبهشت ماه دوم سال است.
aya_dataset_1445
به متن زیر مراجعه کنید و سپس به همان زبانی که در متن آمده است به سوال بعد پاسخ دهید: گذرگاه: نام "جوییستک" تصور می‌شود که از اوایل قرن بیستم توسط خلبان فرانسوی رابرت اسنو-پلتری سرچشمه گرفته است. همچنین ادعاهای رقابتی از طرف خلبانان همکار رابرت لوراین، جیمز هنری جویس، و ا. ا. جورج وجود دارد. لوراین توسط فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد برای استفاده از اصطلاح «جویی استیک» در دفتر خاطرات خود در سال ۱۹۰۹ هنگامی که به پائو رفت تا در مدرسه بلریوت پرواز را یاد بگیرد، نقل قول شده است. جورج یک خلبان پیشگام بود که با همکارش جوبلینگ در نیوکاسل در انگلستان در سال ۱۹۱۰ یک دو هواپیما ساخت و پرواز کرد. ادعا می‌شود که او «جرج استیک» را اختراع کرده است که بیشتر به عنوان جوی استیک شناخته می‌شود. ستون کنترل هواپیمای جورج و جوبلینگ در مجموعه موزه کشف در نیوکاسل آپون تاین، انگلستان است. سوال: شغل جورج چه بود؟
خلبان پیشگام
aya_dataset_1446
عبارت روبرو را کامل کنید: "در 7 دسامبر (به وقت آمریکا و ۸ دسامبر به وقت ژاپن) ۱۹۴۱ - ژاپن به پایگاه هوایی آمریکایی پرل هاربر در هاوایی؛ همچنین به کشورهای مشترک‌المنافع با آمریکا شامل فیلیپین، جزیره ویک و گوام، و به کشورهای مشترک‌المنافع با بریتانیا شامل بورنئوی بریتانیا، "
مالایای بریتانیا، هنگ کنگ و همچنین به کشورهای مشترک‌المنافع با هلند، هند شرقی هلند و تایلند حمله کرد.
aya_dataset_1447
در پختن شیرینی «نون چایی» از چه موادی استفاده می‌شود؟
نون چایی یا نان چای قزوین، از معدود شیرینی های سنتی ایران است که برای درست کردنش از ماست استفاده می‌کنند. تخم مرغ، آرد و کره با ماست مخلوط و نون چایی درست می‌شود. این شیرینی سنتی قزوین معمولا عصرها با چای صرف می‌شده. برای همین اسمش را نانِ چای یا نون چایی گذاشته‌اند.
aya_dataset_1448
بهترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری ماشینی چیست؟
نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که بهترین زبان برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی وجود ندارد. چرا که این مسئله کاملاً وابسته به موردی است که برنامه‌نویس می‌خواهد برای آن موضوع کدنویسی کند. بعنوان مثال فردی که تنها می‌خواهد مفاهیم اولیه یادگیری ماشینی را فراگیرد، برای چنین شخصی استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی با محیط قابل فهم و آسان کفایت می‌کند. ممکن است فرد دیگری در فرایند یادگیری ماشینی نیاز به پردازش تصویر داشته باشد. در چنین حالتی زبان‌های متلب و پایتون گزینه‌های ایده‌آل هستند، چرا که کتابخانه‌های قوی برای پردازش تصویر دارند. در حالتی که افراد بخواهند در تئوری‌های مربوط به یادگیری ماشینی عمیق شده و از روش‌های آماری خاص استفاده کنند گزینه مناسب زبان R خواهد بود. البته سی شارپ که به تازگی با ارائه عمومی مدل بیلدر وارد این مبحث شده (قبل از این هم از مدل بیلدر در برخی فناوری‌های خود مانند bing استفاده کرده بود) قطعاً حرف‌های زیادی در این زمینه خواهد داشت. همچنین با توجه به سادگی استفاده از آن و تنها با تسلط به زبان #C و حتی با دانش اندک ریاضی محبوبیت خود را به دست می‌آورد.
aya_dataset_1449
دلیل وجود فیلتر هوا در یخچال‌های خانگی چیست؟
برای جلوگیری از ترکیب بوی غذاها با یک دیگر و داشتن هوای مطبوع داخل یخچال مدل‌های جدیدتر به فیلتر هوا مجهز شده‌اند. علاوه بر جلوگیری از پخش بو این فیلترها به از بین بردن باکتری و کپک کمک می‌کنند.
aya_dataset_1450
در دوره ساسانیان دین رسمی کشور چه بود و علاوه بر آن پیروان کدام دین‌ها در ایران زندگی می‌کردند؟
در دورهٔ ساسانیان، اغلب مردم دین زرتشتی داشتند و حکومت از آن دین پشتیبانی می‌کرد و دین رسمی کشور اعلام شد. در این دوره، موبدان زرتشتی با رواج و گسترش دین‌های دیگر در ایران مخالفت و نسبت به پیروان سایر ادیان سخت گیری می‌کردند. پیروان دین‌های مسیحی، یهودی، بودایی و مانوی نیز در ایران زندگی می‌کردند.
aya_dataset_1451
این متن درباره چه رویداد مهمی است؟: یکی از وظایف مهم این کمیسیون در طول دوران عملکرد خود، حل مسئله گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا در اجلاسیهٔ نخست دوره نخست مجلس بود.
گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا
aya_dataset_1452
برای خرید مبلمان در تهران به کجا می‌توانم مراجعه کنم؟
بازار مبل دلاوران و بازار مبل یافت آباد دو منطقه ی خوب و شناخته شده برای خرید مبلمان هستند. بازار دلاوران از شناخته شده‌ترین مراکز فروش انواع مبلمان، لوازم چوبی و همین‌طور کالای خواب است. ورود به این بازار حتی اگر چیزی هم نخواهید بخرید یک سرگرمی و تفریح محسوب می‌شود چرا که مغازه‌های آن به قدری پر زرق و برق هستند که هوش از سر هر رهگذری می‌برند.
aya_dataset_1453
من آپارتمانی را به شخصی به نام الف با مبایعه نامه فروختم. هنگام انتقال رسمی ازمن خواسته شد آن را به فرد دیگری به نام «ج» منتقل کنم. آیا این امرامکان پذیر است یا مشکل‌ساز خواهد بود؟
اگر توافقات فوق شفاهی باشد، احتمالاً در آینده با خطر شکایت فروش به مال غیر مواجه می‌شویم. چون طی مبایعه‌نامه به فرد «الف» فروخته‌اید وسپس طی سند رسمی به فرد «ج» انتقال داده‌اید. بنابراین شما هیچ‌گونه مدرکی دال بر این توافق ندارید. پس بهتر است توافقات فوق مکتوب شده و به امضای طرفین و فرد «ج» برسد. یا اینکه مبایعه‌نامه اول پس گرفته شود و طرفین اقدام به تسویه‌حساب کامل کنند و سپس مبایعه‌نامه جدید بین مالک و خریدار جدید تنظیم شود. در این حالت جلوی هرگونه سوءاستفاده احتمالی و تبانی بین خریدار اول و خریدار دوم گرفته می شود و فروشنده با چالش و تعقیب کیفری فروش مال غیر مواجه نخواهد شد.
aya_dataset_1454
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: تحت رهبری کارل پنجم و برادرش فردیناند، هابسبورگی‌ها بودین را مجدداً اشغال کردند و مجارستان را در ید قدرت خویش گرفتند. در نتیجه، سلیمان در سال ۱۵۲۹ باری دگر لشکرش را از طریق درهٔ دانوب رهسپار منطقه کرد و کنترل بودین را باز پس گرفت و پاییز همان سال، وین را تحت محاصره در آورد. این لشکرکشی، جاه‌طالبانه‌ترین لشکرکشی امپراتوری عثمانی و اوج نفوذ این امپراتوری در قلب اروپا در نظر گرفته می‌شد. اتریشی‌ها با پادگانی متشکل از ۱۶٬۰۰۰ مرد جنگی، اولین شکست سلیمان را به او تحمیل کردند و این آغازی بود بر روابط تیره و تار بین این دو دودمان که تا سدهٔ بیستم میلادی ادامه یافت. تلاش مجدد سلیمان برای فتح وین در سال ۱۵۳۲ باز هم با ناکامی همراه شد زیرا که ارتش او پیش از رسیدن به شهر، مجبور به عقب‌نشینی شد. در هر دو یورش، ارتش عثمانی اسیر وضعیت بد جوی شد به گونه‌ای که آن‌ها به اجبار ادوات جنگی را پشت سر خود رها کردند و حجم وسیع تدارکات، سرعت نقل و انتقال آن‌ها را کند کرده بود.
این متن در مورد نبرد ترکان عثمانی با مسیحیان اروپا در سدهٔ شانزدهم میلادی صحبت می‌کند.
aya_dataset_1455
عدد ۳۰ را به نیم تقسیم کنید وعدد ۱۰ را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می‌آید؟
حاصل ۷۰ است ( تقسیم بر نیم معادل ضرب در ۲ است).
aya_dataset_1456
مالک "فاکس" کيه؟ با توجه به سوال قبلی، زمینه ای را بنویسید که شامل پاسخ باشد. می تونه 1 تا 20 جمله باشه. زمینه:
یک شرکت رسانه جمعی چندملیتی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در خیابان 1211 قاره آمریکا در شهر نیویورک قرار دارد. در دلاور ثبت شد، در 19 مارس 2019، در نتیجه خرید فاکس قرن 21 توسط شرکت والت دیزنی، که در 20 مارس بسته شد، شکل گرفت.این شرکت توسط خانواده مرداک از طریق یک تراست خانوادگی با 39.6٪ سهم مالکیت کنترل می شود. روپرت مرداک رئیس است، در حالی که پسرش لاچلان مرداک رئیس اجرایی و مدیرعامل است. شرکت فاکس عمدتاً در زمینه پخش تلویزیونی، اخبار و صنایع پخش ورزشی فعالیت می کند. آنها شامل شرکت پخش فاکس، ایستگاه های تلویزیونی فاکس، فاکس نیوز، فاکس بیزینس، عملیات ملی فاکس اسپورت و غیره هستند. شرکت خواهر آن تحت کنترل مرداک، News Corp، دارایی‌های روزنامه و سایر دارایی‌های رسانه‌ای او را در اختیار دارد.
aya_dataset_1457
منظور از تعداد گره در اینچ مربع در فرش چیست؟
کیفیت و ظرافت فرش از طریق رجشمار آن تعیین می‌شود. به هر گره فرش ایرانی در اصطلاح رج گفته می‌شود. رجشمار نیز تعداد گره‌های عرض فرش در واحد طول مشخص است. به‌طور کلی برای بیان ظرافت در دستبافته‌ها و منسوجات دوبعدی، یعنی آن‌هایی که تنها دارای تار و پود هستند، تعداد تار یا پود در واحد طول اندازه‌‌گیری می‌شود. اما فرش دستبافته سه‌بعدی بوده و علاوه بر تار و پود، گره دارد. گره به فرش عمق می‌دهد. به همین دلیل برای تعیین ظرافت فرش رجشمار به کار برده می‌شود. البته در مناطق مختلف ایران، برای تعیین رجشمار فرش روش‌های متفاوتی وجود دارد. از آنجایی که رجشمار رابطه خطی با ظرافت ندارد، به این معنی که با افزایش رجشمار ظرافت فرش خیلی بیشتر اضافه می شود. برای این منظور در برخی کشور ‌‌‌ها از «تراکم» برای بیان ظرافت فرش استفاده می شود. «تراکم» به معنی تعداد گره در واحد سطح مانند اینچ مربع، دسیمتر مربع و متر مربع است. گره‌هایی که بافنده با نخ پشمی به تارهای فرش می‌زند، بافت فرش را تشکیل می‌دهد. گره‌های یک فرش دستباف نفیس با دست زده می‌شود و اگر فرش را به پشت خم کنید و بین الیاف آن را نگاه کنید، این گره‌ها را می‌بینید. تعداد گره‌های فرش‌های نفیس ابریشمی به ۸۰۰ گره در هر اینچ مربع می‌رسد. مثلا وقتی می گوییم رجشمار فرش ۵۰ است، منظور این است که در ۷ سانتیمتر عرض فرش ۵۰ گره بافته شده است. از آنجا که گره فرش بر روی دو نخ تار بسته می شود، بنابراین در ۷ سانتیمتر عرض فرش ۱۰۰نخ تار وجود دارد.
aya_dataset_1458
مهم ترین اقدامات انجام شده در جهت بهبود حمل و نقل عمومی درون شهری در ایران در چند دهه اخیر را بیان کنید.
الف-گسترش حمل و نقل درون شهری ریلی، مانند مترو ب-ایجاد مسیرهای اتوبوس تندرو (BRT) پ-استفاده از اتوبوس های برقی که سابقه بسیار طولانی دارند. ت-گسترش دوچرخه سواری ث-دسترسی عادلانه همه اقشار و طبقات اجتماعی به وسایل حمل و نقل با حداقل هزینه ج-ترویج پیاده روی و ایجاد مسیرهای پیاده رو، چ -تشویق استفاده از خودروهای هیبریدی، خ -تعیین محدوده های ممنوعه برای رفت و آمد خودروهای شخصی( طرح ترافیک) د -ایجاد پارکینگ های طبقاتی
aya_dataset_1459
این نظر حس مثبتی القا می‌کند یا منفی؟ چرا؟ نظر: ۲۵ سال‌‎​‎‎​ مشتری اینجا هستم، کیفیت خوب و تکریم‌‎‌​‌​ مشتری همیشه سرلوحه مدیریت این فروشگاه‌‎​‎‏‏ بوده ، بسهم خودم تشکر میکنم.
به وضوح نویسنده حس مثبتی را القا می‌کند. چون مدت زیادی مشتری فروشگاه بوده و از مشتری‌ مداری آنها تعریف می‌کند.
aya_dataset_1460
ادامه ای برای این پاراگراف بنویسید: بیشترین افتخارات اروپایی میلان مربوط به لیگ قهرمانان/جام باشگاه‌های اروپاست. ۷ قهرمانی که اولینشان در سال ۱۹۶۳ رخ داد و میلان را به "اولین تیم ایتالیایی فاتح اروپا" تبدیل کرد. در ادامه میلان ۶بار دیگر در سال‌های ۱۹۶۹، ۱۹۸۹، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ بر بام اروپا ایستاد. دیگر رقابت اروپایی که باشگاه ۲بار موفق به فتح آن شده جام در جام است. میلان تحت هدایت نرئو روکو در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۳ جام در جام اروپا را تصاحب کرده‌است. در سوپر جام اروپا میلان ...
با ۵عنوان رکورددار است. این عناوین در سال‌های ۱۹۸۹، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ کسب شده‌اند. میلان جام بین قاره‌ای را در سال‌های ۱۹۶۹، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ تصاحب کرده‌است. و در نهایت جام باشگاه‌های جهان آخرین جام بین‌المللی است که میلان در سال ۲۰۰۷ به عنوان قهرمان اروپا و "اولین تیم ایتالیایی" آن را به کلسکیون افتخارات خود اضافه کرد.مربی این تیم هم‌اکنون استفانو پیولی است.
aya_dataset_1461
به این چیستان پاسخ بده. آن کیست که در ابتدا چهار پا دارد سپس دو پا و در نهایت سه پا؟
پاسخ: انسان؛ در کودکی چهار دست و پا راه می رود، در جوانی با دوپا و در پیری با عصا راه می رود.
aya_dataset_1462
برای یادگیری نواختن یک ساز روزانه چقدر تمرین لازم است؟
برای اینکه شما بتوانید از کلاس آموزش موسیقی که می روید نتیجه بگیرید احتیاج به تمرین دارید. برای بازدهی بهتر و افزایش سرعت پیشرفت باید این تمرین به صورت روزانه انجام شود، یعنی هنرجو هر روز تمرین داشته باشد که مقدار ساعت این تمرین حداقل ٣٠ الی ٤٥ دقیقه می باشد. اگر این تمرین روزانه هر روز در یک ساعت خاصی انجام شود بطور مثال یک هنرجو هر روز بین ساعت ٥ تا ٦ عصر تمرین کند بازدهی کار بسیار بالا خواهد رفت.
aya_dataset_1463
گیاه من شاداب است اما برگ‌های سبز آن ناگهان می‌ریزند، دلیل این رخداد چیست؟
احتمالا به گیاه شما شوک وارد شده است. تغییر ناگهانی دما، تغییر محیط یا تغییر گلدان باعث ایجاد شوک به گیاه شما شده است. دما و آبیاری گیاه را تنظیم کنید و مدتی از او مراقبت کنید تا به محیط و یا گلدان جدید عادت کند.
aya_dataset_1464
این جمله را کامل کن: پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر ضد
دولت ملی‌گرای مصدق و تا پیش از تابستان ۱۳۳۶ که کانون برای نخستین بار تعطیل شد، کانون نشر حقایق اسلامی به مرکز فعالیت‌های طرفداران مصدق در مشهد مبدل شده بود. پس از آنکه در سال ۱۳۳۲ نهضت مقاومت ملی که دنباله‌رو سیاست‌های مصدق بود آغاز به کار کرد، اعضای کانون به عضویت آن درآمدند. در تابستان ۱۳۳۶ و در پی انتشار جزوه‌ای با عنوان «نفت» که به بررسی توافق‌های ایران با دولت‌های غربی بر سر نفت می‌پرداخت، محمدتقی شریعتی و برخی دیگر از اعضای کانون دستگیر و زندانی شدند. در نتیجه فعالیت کانون نیز متوقف گردید. در سال ۱۳۴۱ اجازهٔ فعالیت دوباره به کانون داده شد اما به شرط آنکه کانون تنها به عنوان سازمانی فرهنگی–مذهبی که دخالتی در امور سیاسی نداشته باشد به فعالیت بپردازد. این مرحله از دوران فعالیت کانون نیز با بسته شدن نهایی آن در سال ۱۳۴۴ به اتمام رسید.
aya_dataset_1465
میدان مغناطیسی زمین چه نقشی دارد؟
میدان مغناطیسی زمین نقش سپر محافظتی را در برابر بمباران مدام ذرات پر‌انرژی خورشید ایفا می‌کند. میدان مغناطیسی از هسته درونی زمین شروع می‌شود و تا مرز باد‌های خورشیدی می‌رسد. میدان مغناطیسی علاوه بر همه خاصیت‌هایی که دارد به برخی جانوران در مسیر‌یابی و جهت‌یابی کمک می‌کند و هنگام استفاده از قطب‌نما به یاری ما هم می‌آید.
aya_dataset_1466
انتقال نیرو در ترمز پایی در خودرو چگونه است؟
سیستمی که برای ترمز اصلی (پایی) خودروهای سواری استفاده می‌شود از نوع روغنی (هیدورلیکی) است. البته سیستم ترمز دستی بصورت مکانیکی و با استفاده از سیم است. بنابراین سیستم ترمز اصلی باید مجهز به روغن ترمز باشد که وظیفه این روغن بر خلاف روغن موتور روغنکاری نبوده بلکه وظیفه انتقال نیرو را به عهده دارد.
aya_dataset_1467
جنب و جوش مولکول ها در اجسام گرم و سرد را باهم مقایسه کنید.
جسمی که گرم‌تر است، دمای آن بیشتر است و مولکول‌هایش جنب و جوش بیشتری دارند؛ یعنی انرژی مولکولها به طور متوسط بیشتر از جسمی است که سردتر است. در جسم سردتر، جنب و جوش مولکول‌ها کمتر است؛ یعنی به طور متوسط مولکول‌ها انرژی کمتری دارند. وقتی ظرف آبی را روی شعله قرار می‌دهیم، انرژی داده شده به آب، سبب افزایش انرژی مولکول‌های آب می‌شود و جنبش مولکولها افزایش می‌یابد و در نتیجه دمای آب هم بیشتر می‌شود.
aya_dataset_1468
داستان «آرش کمانگیر» چه بود؟
آرش کمانگیر معروف، اهل طبرستان بوده. کمانداری می کرده و بعدها، به استخدام لشگر منوچهر درمی آید. یک وطنخواه کامل بوده. وقتی جنگ سپاه ایران و توران در زمان منوچهر به پایان می رسد، دو طرف توافق می کنند که مرز بین دو کشور مشخص شود. آرش کمانگیر را مشخص می کنند تا تیری رها کند و این تیر به هر جا که رسید، آنجا مرز توران و ایران باشد. می گویند آنقدر انرژی برای کشیدن زه کمان گذاشت که بعد از رها کردن تیر، جان به جان آفرین داد. این تیر، از صبح تا غروب راه رفت تا کنار رود جیحون به زمین بنشیند.
aya_dataset_1469
این متن درباره چه رویداد مهمی صحبت میکند؟ در خاطرهٔ جمعی مجارها، پتوفی پرآوازه‌ترین و محبوب‌ترین شاعر در تاریخ کشور و کسی است که انقلاب ۱۸۴۸ را با سرودن ترانه میهنی، با عبارت «برپا مجار» از روبروی تئاتر ملی به راه انداخت. از او به عنوان قهرمانی رومانتیکی یاد می‌شود که در نبرد شگش‌وار در برابر تزار روس برای آزادی، برابری و برادری جنگید و در ۲۶ سالگی ناپدید شد. امروزه نیز وقتی کسی گم می‌شود و اثری از او پیدا نیست مثال: «همان‌طور ناپدید شد که پتوفی در مِه» را می‌زنند.
ناپدیدشدن پتوفی مه
aya_dataset_1470
کدام یک از موارد زیر نمونه ای از یک ظرف است که با یک ماده خالص پر شده است نه با مخلوط؟ پاسخ خود را از میان اینها انتخاب کنید: 1) یک لاستیک پر از هوا؛ 2) یک ظرف پر از آب نمک؛ 3) یک بادکنک پر از هلیوم 4) یک لیوان شیر شکلاتی
گزینه 3
aya_dataset_1471
آیا قبل از زمین‌لرزه سال ۱۳۸۲ در بم، پیش‌لرزه‌ای احساس شده است؟
قبل از وقوع زمین‌لرزه ۶٫۶ ریشتری، سه پیش‌لرزه خفیف روی داد که دو لرزش حوالی ساعت ۲۲:۰۰ و ۲۲:۳۰ شب قبل و سومی ۴۵ دقیقه قبل از زلزله اصلی احساس شد.
aya_dataset_1472
علائم اخباری برای گرفتن سبقت چه هستند؟
علایم آگاه سازی (اخبار) و همچنین علایم لازم برای سبقت به شرح زیر می باشد: الف – در روز بوق کوتاه. ب – در شب چند بار تبدیل و تعویض نور چراغ بالا و پایین. پ – هنگام سبقت گرفتن اعم از این که روز باشد یا شب، برای جلب توجه وسایل نقلیه پشت سر، استفاده از چراغ راهنما ضروری است.
aya_dataset_1473
کدام کلید است که هیچ دری را باز نمی کند؟
این یک نوع چیستان یا معماست و پاسخ آن کلید برق است.
aya_dataset_1474
روغن جعبه دنده (گیربکس یا واسکازین) می‌بایست در هر چند کیلومتر پیمایش تعویض گردد؟
هر زمان که روغن موتور تعویض می شود ضروری است که سطح روغن گیربکس نیز کنترل گردیده در صورت کمبود روغن به آن اضافه شود. البته بعد از هر ۳۰ هزار کیلومتر پیمایش (به طور تفریبی معادل یک سال) توصیه می‌شود که روغن جعبه دنده به طور کلی عوض شود.
aya_dataset_1475
از شیرینی‌های معروف تبریز یکی را معرفی کن.
قرابیه سلطان شیرینی‌های محلی تبریز است. قرابیه تبریزی‌ها شبیه به شیرینی نارگیلی است، اما چند برابر آن قیمت دارد. می‌دانید دلیلش چیست؟ قرابیه تا دلتان بخواهد بادام و پسته دارد. ابتدا بادام را چرخ و سپس شکر، وانبل و سفیده را با آن ترکیب می‌کنند. پس از پخته شدن، تا جایی که بشود رویش پسته و بادام می‌ریزند. برای همین قرابیه یکی از گرانترین شیرینی های محلی ایران است. قرابیه در کشورهای دیگر هم درست می‌شود. ترکیه، یونان، بلعارستان و مراکش هم این شیرینی را دارند. اما قرابیه اصالتاً ایرانی‌ست. در قرن هفتم درست زمانی که استفاده از شکر همه‌گیر شده بود، ایرانی‌ها با مواد مختلف قرابیه درست می‌کردند.
aya_dataset_1476
کتاب «سمفونی مردگان» نوشته کیست؟
سمفونی مردگان عنوان رمانی نوشته عباس معروفی است. این رمان برندهٔ جایزه سال ۲۰۰۱ از بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شده‌ است.
aya_dataset_1477
در تقاطع هم عرض اگر دو وسیله نقلیه‌ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند وارد خیابان مجاور شوند حق تقدم با کدام است؟
طبق آیین‌نامه رانندگی، در تقاطع هم‌عرض اگر دو وسیله نقلیه‌ای که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند با هم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم عبور با وسیله‌ای است که به سمت راست گردش می‌کند.
aya_dataset_1478
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: عملیات پیاده‌سازی نیروهای متفقین در شمال آفریقا در جنگ جهانی دوم.
عملیات مشعل
aya_dataset_1479
با توجه به متن به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید. متن: با آغاز رقابت‌های جام جهانی ۱۹۹۸، تیم ملی ایران با تیم‌های یوگسلاوی، آمریکا و آلمان در گروه F این رقابت‌ها قرار گرفت. پس از شکست ۱–۰ در مقابل یوگسلاوی، تیم ملی ایران موفق شد با گل‌های استیلی و مهدوی‌کیا با نتیجه ۱–۲ آمریکا را شکست دهد. در این مسابقه مهدوی‌کیا روی پاس دایی موفق شد دومین گل تیم ملی ایران را به ثمر برساند. در ادامه بازی‌های مرحله گروهی؛ تیم ملی ایران در سومین بازی با نتیجه ۲–۰ مغلوب آلمان شد و با قرار گرفتن در رتبه سوم گروه، از صعود به مرحله بعدی این رقابت‌ها بازماند. در این مسابقه دایی عملکرد خوبی نداشت و همراه با استیلی از سوی مجله کیکر با کسب نمره ۵، به عنوان ضعیف‌ترین بازیکنان زمین شناخته شدند. سؤال: نقش علی دایی در موفقیت تیم ملی ایران در مقابل تیم آمریکا در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ چه بود؟
علی دایی در این بازی پاس گل به مهدوی‌کیا داد و مهدوی‌کیا دومین گل در مقابل تیم آمریکا را به ثمر رساند و باعث برد تیم ملی ایران در مقابل تیم آمریکا شد. بازی ایران در مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸، دومین مسابقه ایران در مرحله اول این بازی‌ها بود که در آن ایران توانست با نتیجه ۱-۲ تیم آمریکا را شکست دهد.
aya_dataset_1480
به متن زیر مراجعه کنید و سپس به همان زبانی که در متن آمده است به سوال بعد پاسخ دهید: گذرگاه: یک روز ، در حالی که در چهارده سالگی به عنوان پیشخدمت کار می کرد ، طراح مد مارکوس تولدو او را به عنوان یک مدل دعوت کرد. او در سن هفده سالگی مستقل شد و به زندگی با عموزاده هایش رفت. در نوزده سالگی او با بازیگر سرجیو مایر آشنا شد ، که بعداً پدر پسرشان سرجیو ، متولد سال 1998 شد. اونا هرگز ازدواج نکردند. سوال: قبل از اینکه مدل بشه شغلش چی بود؟
اون قبل از اینکه مدل بشه به عنوان پیشخدمت مشغول به کار بود.
aya_dataset_1481
سبک و هنر شعری حافظ چگونه است؟
حافظ بیش از آن که مبتکر باشد، به‌کمال‌رسانندهٔ سُنت‌های خوبی است که گذشتگان آفریدند. در توصیف کلی شعر حافظ می‌توان دو نکته ذکر کرد: یکی فشردگی بسیار در به‌کاربستن عناصر مختلفِ رسیده از سنت سده‌های پیشین و دیگری، توانایی سبک‌شناسی و بهره‌بردن از اصول بلاغت. او از طریق موضوعات و واژگان معیار، دربارهٔ لذت‌گرایی، تأسف برای مرگ، انسان و عشق عارفانه و مانند این‌ها سخن گفته؛ اما با هنرمندی و زبردستی در ادبیات و زبان‌شناسی، این قالب‌ها را بسیار فراتر از پیشینیانش به‌کار گرفته‌است. مدح در غزل به‌باور شبلی نعمانی، حافظ نخستین شاعری است که وسعت دامنهٔ موضوعات غزل را، با حفظ زبان تغزلی آن، از عشق به اخلاق، فلسفه، عرفان، وعظ و حتی سیاست گسترانید. برای سنجش سهم حافظ در تکامل غزل، باید اثرپذیری او را از پیشینیان و هم‌روزگارانش در نظر داشت. حافظ در هردو زمینهٔ غزل و مدیحه، انقلابی ایجاد کرد و جایگاهی برای غزل آفرید که پیشتر به قصیده اختصاص داشت. حافظ مانند دیگر شاعران، برای بلندپایگان شیراز مدیحه می‌سرود؛ اما به جای قصیده، از غزل استفاده می‌کرد. از آنجا که غزل بسیار کوتاه‌تر است، مدیحه به یک یا دو بیت در غزل محدود می‌شد و سایر بیت‌ها دربردارندهٴ عناصر عشق و بزم‌پرستی بودند. بنابراین، استعاره‌های کام‌گرایانه به محیط واقعی پیوند زده می‌شد؛ چنان که در شعر حافظ، به تعبیر ریپکا، معشوق همان ممدوح بود. استقلال ابیات یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک حافظ، استقلال ابیات و نبودِ «وحدت هنریِ» اشعار است. حتی تصور بر این است که نظم متنوعِ ابیات به یکنواختی اولیه تقلیل یافته‌است و هیچ وحدتِ حقیقی در این غزل‌ها وجود ندارد. برخی مانند سیروس شمیسا و بهاءالدین خرمشاهی بین ابیات رابطه‌ای قائلند که گاه چنان ظریف است که به‌سختی کشف می‌شود. خرمشاهی نوآوری اصلی حافظ را در تک‌بیت‌های مستقل و خوش‌مضمون او دانسته‌است. تلفیق غزل عاشقانه و غزل عارفانه حافظ افکارِ مولوی و خیام را با سخنِ سعدی پیوند زد و از عناصرِ دیگر مانند طنز و نگرش‌های سیاسی و اجتماعی بر آن افزود. او غزل عاشقانه و عارفانه را با استفاده از صنعتِ ایهام، به یکدیگر پیوند زده‌است. غزلِ عاشقانه را سعدی، و غزلِ عارفانه را مولوی به اوج رسانده بودند، و بدین‌ترتیب غزل را دیگر یارایِ پیش رفتن نبود، بدین‌معنی که تلاشِ هر شاعری در هر کدام از طرفینِ غزل، بی‌ثمر بود؛ و تنها راه، آمیختنِ این دو به یکدیگر بود. اما تلفیقِ این دو غزل در شعرِ حافظ به عالی‌ترین وجه صورت پذیرفته و زبانِ بلیغ و هنرمندانه با مضامینی بلند گرد آمده‌است
aya_dataset_1482
برای بانجی جامپینگ چه تجهیزاتی لازم است؟
تجهیزاتی که در بانجی جامپینگ مورد نیاز هستند عبارتند از: -طنابی با قابلیت فنری که ظرفیت فشار و شک ناگهانی را دارد و معمولاً دارای پوشش لاستیکی می‌باشد. -هارنس فول بادی -ساق بند و قوزک بند نیز بر روی پا پوشیده می‌شوند. قوزک بند از تجهیزات اجباری می‌باشد. طناب کشدار هم به ژاکت و هم به قوزک بند متصل می‌شود.
aya_dataset_1483
دلیل بروز سردرد چیست و درمان آن چگونه است؟
سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های بیماری‌ها است که در بیشتر موارد عللی خوش‌خیم دارد و نیاز به درمان خاصی جز علامت درمانی ندارد، ولی در بعضی از موارد بسیار شدید و غیرقابل تحمل یا نشانه بیماری‌های خطرناک مانند تومور مغزی است. درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد، اما در اغلب موارد این درد با مُسکن رفع می‌شود.
aya_dataset_1484
به سوال زیر جواب بده: "5 نمونه از بانک های تجاری در آفریقای جنوبی را ذکر کنید."
از بین بانک‌های تجاری آفریقا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بانک فرست-رند، استاندارد-بانک، بانک آبسا، ند-بانک، بانک بیدست محدود
aya_dataset_1485
سازمان ملل کجاست و چه وظیفه ای دارد؟
سازمان ملل یک سازمان بین‌دولتی برای حفظ امنیت و صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه میان کشورها و رسیدن به همکاری و هماهنگی در عملکرد ملت‌ها است. سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و قدرتمندترین سازمان بین‌دولتی در جهان است. مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، و دیگر دفترهای رسمی آن در ژنو، نایروبی، وین و لاهه قرار دارد. سازمان ملل پس از پایان جنگ جهانی دوم به هدف جلوگیری از جنگ در آینده جایگزین جامعه ملل شد.
aya_dataset_1486
یک رویداد مهم که این متن درباره آن است را بنویسید. "جان لاک (زادهٔ ۲۹ اوت ۱۶۳۲ – درگذشتهٔ ۲۸ اکتبر ۱۷۰۴) از فیلسوفان سده ۱۷ میلادی انگلستان بود که به‌طور گسترده به عنوان پدر "لیبرالیسم کلاسیک" شناخته می‌شود. لاک از مهم‌ترین شارحان نظریه قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه‌گرایی است. نظرات او بر پیشرفت شناخت‌شناسی و فلسفه سیاسی مؤثر بود. او از تأثیرگذارترین اندیشمندان عصر روشنگری شمرده می‌شود. نوشته‌های او بر ولتر و ژان ژاک روسو، بسیاری از اندیشوران اسکاتلندی و انقلابیون آمریکائی اثرگذار بود. این تأثیر را می‌توان در اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا مشاهده کرد."
در این متن به استقلال ایالات متحده آمریکا اشاره شده است.
aya_dataset_1487
۵ برند برای خرید وسایل برقی که در ایران پرفروش هستند را معرفی کن.
از برندهای پرفروش لوازم برقی که ساخت ایران هستند می‌توان به پارس خزر، پاکشوما، اسنوا، الکترواستیل و ارج اشاره کرد.
aya_dataset_1488
هنگام تنظیم قرارداد یا مبایعه نامه چه اسناد و مدارکی را از طرف مقابل بخواهیم و چگونه به اصل بودن آنها اطمینان حاصل کنیم؟
بعدازاینکه فایل مناسبی را بر خرید یا فرد مناسبی را برای فروش کاشانه به او پیدا کردید در جلسه مذاکره و قبل از نوشتن قرارداد لازم است که دو طرف مدارک هویتی و مالکیتی یکدیگر را ازجمله کارت ملی، شناسنامه و سند ملک و بنچاق را ملاحظه کنند آن‌هم فقط از روی اصل مدارک نه کپی آن. اگر فروشنده گفت اصل مدارک همراهم نیست به‌هیچ‌وجه تا قبل از روئیت اصل سند مالکیت هیچ مبایعه‌نامه‌ای را امضاء نکنید چون ممکن است سند ملک مفقودشده باشد که کار انتقال سند ملک به تعویق می‌افتد و یا ملک شاید در رهن بانک باشد و کپی صفحهٔ نقل‌وانتقال را به شما نشان ندهد و یا شاید هم در بازداشت باشد. بنابراین اگر خریدار هستید حتماً به این موضوع توجه کنید که آیا سند ملک به نام خود فروشنده است و آیا مشخصات کارت ملی و شناسنامه با مشخصات درج‌شده در سند تطبیق می‌کند یا خیر. اگر ملک در رهن بانک یا در بازداشت مرجع قضایی باشد در صفحه نقل و انتقالات (در خصوص اسناد منگوله‌دار) و یا پشت اسناد تک‌برگی در قسمت توضیحات درج‌شده است. همچنین خریدار باید مدارک هویتی خریدار را ملاحظه کند و مطمئن باشد همان فردی که خریدار احتمالی است ذیل قرارداد را امضاء کند و ازنظر سنی و عقلی دو طرف باید شرایط عادی را داشته باشند و به سن بلوغ و رشد رسیده باشند.
aya_dataset_1489
گیاه من نازک شده و رشد طولی آن افزایش یافته است. مشکل چیست؟
این عارضه به علت کمبود نور محیط می‌باشد، گیاه خود را به محیط پرنورتری منتقل کنید. نور شدید بخصوص در تابستان می‌تواند باعث سوختگی آنها شود، به همین جهت از نور ملایم برای نگهداری گیاهان استفاده کنید. گیاهان مختلف نیازهای نوری متفاوتی دارند. بنابراین با توجه به نوع گیاه خود، آن را در جای مناسب قرار داده تا نیازهای نوری آن مرتغع شود.
aya_dataset_1490
برای پرورش درخت گردو به چه خاکی نیاز داریم؟
درخت گردو نسبت به انواع دیگر درختان آجیل به خاک عمیق‌تری نیاز دارد. آنها زمانی بهترین رشد و محصول را خواهند داشت که در خاک‌های رستی و شنی با زهکشی خوب و حاوی مواد ارگانیک فراوان با عمق حداقل دو متری کاشته شوند. درختان گردو به خاکی با pH نسبتاً خنثی بین ۵٫۵ تا ۷٫۵ نیاز دارند. درخت گردو شوری را تحمل نمی‌کنند.
aya_dataset_1491
آیا ایران بیابانی است؟
بله، ایران یکی از کشورهایی است که دارای مناطق بیابانی مهمی است. بیابان‌هایی مانند بیابان کویرو بیابان لوت در ایران وجود دارند. بیش از 30 درصد از سطح ایران را بیابان‌ها و مناطق خشک تشکیل می‌دهند. بیابان کویر، که یکی از بزرگترین بیابان‌های دنیا است، در اواسط ایران قرار دارد و شامل مناطق گرم و خشک با دماهای بسیار بالا می‌شود. ایران به دلیل وسعت و دارا بودن دو رشته کوه وسیع در شمال و غرب کشور به علاوه دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب از پوشش متفاوتی در مناطق مختلف برخوردار است. ناحیه شمالی ایران پوشش سبز و جنگلی دارد. ناحیه غربی سرد و کوهستانی است. ناحیه مرکزی خشک و بیابانی است و نواحی جنوبی گرم و مرطوب هستند. بیابان‌های ایران به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از بیابان‌های ساحلی و بیابان‌های داخلی. بیابان‌های ساحلی این بیابان‌ها به صورت نواری شرقی - غربی با عرض‌های متفاوت از خلیج گواتر تا خوزستان ادامه پیدا می‌کند و در سواحل شمالی دریای عمان و خلیج فارس گسترده شده است. به دلیل مجاورت با آب‌های اقیانوس و خلیج فارس، این بیابان‌ها دارای رطوبت نسبی بالا خصوصاً در فصل گرم است. این پدیده باعث شده تا تراکم پوشش گیاهی افزایش و میزان فرسایش بادی کاهش یابد. در بیابان‌های ساحلی بر اثر جذب رطوبت هوا توسط خاک، قشر سطحی نسبتاً سختی تشکیل می‌شود. بیابان‌های داخلی این بیابان‌ها در مرکز و شرق و جنوب شرق ایران به صورت حوضه‌های بسته مستقل یا نیمه مستقلی پراکنده شده‌اند. رشته ارتفاعات منفصل باعث جدا شدن این مناطق از یکدیگر شده است. بیابان‌های داخلی ایران به دو بخش بیابان‌های گرم و بیابان‌های نسبتاً گرم تفکیک می‌شوند. - بیابان‌های گرم: مهم‌ترین عامل تفکیک این بیابان‌ها، ارتفاع آنها از سطح دریاهای آزاد است. بطوری که پست‌ترین آن‌ها، گرم‌ترین بیابان‌ها نیز است. لوت ۵۶ متر، جازموریان 350 متر، طبس و مرغاب‌کوه در این گروه از بیابان‌ها قرار دارند. هر چند در فصل سرد امکان چند روز یخبندان در حاشیه آن‌ها وجود دارد، اما هرگز بارش‌های محدود جوی به صورت برف نازل نمی‌شود. قلل مرتفع حاشیه این بیابان‌ را برای مدتی محدود تاجی از برف می پوشاند (مانند ارتفاعات شتری و فاش کوه). - بیابان‌های نسبتاً گرم: سایر بیابان‌های مرکزی و شرقی ایران در این گروه قرار دارند. در این بیابان‌ها تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و نیمه خشک حکمفرما است. چون محور ارتفاعات حاشیه این بیابان‌ها در امتداد جریان‌های مرطوب قرار دارند و همین محورها از ارتفاع چندانی برخوردار نیستند، بنابراین نفوذ توده‌های هوای نیمه مرطوب و سرد و خشک در فصل زمستان به داخل آن‌ها شرایطی غیر از بیابان‌های گرم به وجود می‌آورد.
aya_dataset_1492
خلاصه مقاله رو بگو: جسیکا انیس هیل در مسابقه ی 100 متری با مانع در بازی های شهر بزرگ در منچستر در 9 می به رقابت های خود باز خواهد گشت. قهرمانی هفت تایی المپیک بعد از تقریبا دو سال غیبت از رقابت به دلیل تولد پسرش رجی در تابستان گذشته، در قوی ترین مسابقه اش شرکت خواهد کرد. اینیس هیل رکورد بریتانیایی 12.54 ثانیه را برای 100 متر با موانع در لندن 2012 ثبت کرد و اگرچه از آن زمان توسط تیفانی پورتر شکسته شده است ، اما اجرا در رویداد مورد علاقه او باید راهنمای خوبی برای آمادگی او برای بازگشت هفت تایی در پایان ماه می در Gotzis باشد. جسیکا انیس هیل قصد دارد که در مسابقه ی شهر بزرگ در منچستر در 9 می به رقابت بازگردد. اینیس هیل که در اینجا در سال ۲۰۱۳ تصویر نشان داده شده است، در قوی ترین مسابقاتش، ۱۰۰ متر با موانع در منچستر رقابت خواهد کرد. رکورد 100 متر با موانع اینیس هیل 12.54 ثانیه در سال 2012 توسط تیفانی پورتر (سمت چپ عکس) شکسته شده است. "من واقعاً مشتاق بازگشت ام در Great CityGames منچستر هستم. همیشه فضای فوق العاده ای در آنجا وجود دارد" ورزش های خیابانی بسیار سرگرم کننده است، نه تنها شما واقعا به طرفداران نزدیک هستید، بلکه انرژی اطراف آخر هفته مانچستر بزرگ موریسون فوق العاده است، به عنوان مسابقه های نخبگان و شرکت جمعی در شهر در جشن دویدن به هم می پیوندند. اينيس هيل بعد از برنده شدن مدال طلايي در هفت مسير زنانه در لندن 2012 جشن ميگيرد.
جسیکا انیس هیل قصد داره که در مسابقه ی شهر بزرگ در منچستر در 9 می به رقابت برگرده قهرمانی هفت تایی المپیک در قوی ترین مسابقاتش، 100 متر با مانع شرکت میکنه. اينيس هيل نزديک به دو سال از رقابت دور بوده به خاطر تولد پسرش. رکورد او در 100 متر با موانع ، 12.54 ثانیه از لندن 2012 ، از آن زمان توسط تیفانی پورتر شکسته شده است.
aya_dataset_1493
این عبارت را ادامه دهید: تا پایان نود و سومین دوره جوایز اسکار، پنج کارگردان آسیایی در مجموع
هفت بار نامزد شده‌اند و توانسته‌اند سه بار این جایزه را با خود به خانه ببرند.
aya_dataset_1494
ادامه‌ای برای این متن بنویس- مصطفی یافت آبادی فرزند دوم مرتضی خان از اولین خلبانان نظامی ایران بود که در شهریور ۱۳۲۰
در یک نوبت موفق شده بود نیروهای متوفقین را بمباران کند.
aya_dataset_1495
این متن را کامل کنید: در نهایت امپراتور هونوریوس فرزند تئودوسیوس که مرد بلامنازع غرب باقی‌ماند، در ۱۵ اوت ۴۲۳ در سن سی‌وهشت‌سالگی بر اثر ادم در راونا درگذشت، آن‌هم پس از بیست‌وهشت سال فرمانروایی پُرآشوب که پانزده سال بیشتر از برادر شرقی خود آرکادیوس و نایب‌السلطنه‌اش استیلیکو عمر کرد و از میان ده شخص که هم شامل امپراتوران مشترک و هم غاصبان بودند (مارکوس، گراتیان، کنستانتین سوم، کنستانس دوم، ماکسیموس، یووینوس، سباستیانوس، هراکلیانوس، پریسکوس آتالوس و کنستانتیوس سوم) و از همه بالاتر، از
غارت خاک مقدس رم در ۴۱۰ جان سالم به‌در برده بود. او امپراتوری‌ایی بر جای می‌گذاشت که بریتانیا را از دست داده و به‌دست بربرها در هیسپانیا و گالیا اشغال شده بود، امّا اساساً از تهاجمات بزرگ جان سالم به‌در برده بود، آن‌هم با وجودی‌که بر اثر ویرانی‌های پیاپی به‌دست توده‌های بربر (که برخی استان‌های رومی را نیز از روم گرفتند) درآمدهای مالیاتی کاهش یافته و با این‌ها ارتش هم دچار ضعف و تحلیل شد. با فرض این‌که در سال ۳۹۵ (سال جدایی دو رومِ غربی و شرقی) ارتش غربی دارای هنگ‌هایی تقریباً به همان تعدادِ ارتش شرقی (یا حدود ۱۶۰ تا) بوده‌است، تهاجمات بربرها سبب از دست‌رفتنِ حداقل ۷۶ هنگِ کومیتاتنسس شده‌است (معادل‌با حدود ۳۰/۰۰۰ مرد که ۴۷٫۵ درصد کل را تشکیل می‌داد) و به‌دلیل مشکلات بودجه، باید با انتقال شمار زیادی از هنگ‌های مرزی به کومیتاتنسس، این تلفات جبران می‌شد، به‌جای آنکه نیروهای جدید استخدام کنند. شمار حقیقی کومیتاتنسس‌ها (به‌استثنای نیروهای مرزی که برای پُر کردن خلأ به کومیتاتنسس ارتقاء یافته بودند) کاهشی ۲۵ درصدی داشته‌است (از ۱۶۰ هنگ به ۱۲۰ هنگ).
aya_dataset_1496
کتاب «جای خالی سلوچ» نوشته چه کسی است؟
جای خالی سُلوچ رمانی رئالیستی از محمود دولت‌آبادی است که در فاصله زمانی بین انتشار جلد دوم و سوم کلیدر و در واقع بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک و طی ۷۰ روز نوشته است.
aya_dataset_1497
شیشه چگونه تهیه می‌شود؟
برای تهیهٔ شیشه، ماسه را با افزودن مواد شیمیایی مختلف گرما می‌دهند تا به خمیر شیشه تبدیل شود؛ سپس خمیر شیشه را در قالب‌های دلخواه می‌ریزند و به شکل‌های مشخص درمی‌آورند.
aya_dataset_1498
عبارت زیر را کامل کنید: نوه‌ی جوان ادوارد، موسوم به ریچارد دوم، با بحران‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری مواجه شد که میراث مرگ سیاه بودند. از جمله‌ی این بحران‌ها می‌توان به
شورش دهقانان در سال ۱۳۸۱ اشاره داشت که سراسر جنوب انگلستان را در بر می‌گرفت. در طی دهه‌های بعد، ریچارد و گروهی از نجیب‌زادگان، توان سیاسی خود را معطوف به اعمال قدرت و تسلط بر فرانسه نمودند و این شیوه تا زمان به قدرت رسیدن هنری بولینگبروک به سال ۱۳۹۹ و تحت حمایت پارلمان ادامه داشت. بولینگبروک که اکنون با نام هنری چهارم سلطنت می‌نمود، قدرت را از طریق یک شورای سلطنتی مرکب و پارلمان به اجرا می‌گذاشت و در همین حال تلاش بسیاری برای برانگیختگی سیاسی و مذهبی مبذول داشت. فرزند او مشهور به هنری پنجم، موضوع جنگ با فرانسه را که برای مدت کوتاهی به محاق فراموشی سپرده شده بود به جریان انداخت و چیزی نمانده بود که در مدت زمان کوتاهی قبل از مرگش به سال ۱۴۲۲، به موفقیت استراتژیک دست یابد. پس از وی، هنری ششم، زمانی به پادشاهی رسید که ۹ ماه بیشتر نداشت و در همین زمان دو موضوع پیچیده‌ی نظام سیاسی انگلستان از طرفی، و وضعیت نظامی فرانسه از طرف دیگر رو به تجزیه و تحلیل گذاشتند.
aya_dataset_1499
عملکرد حمید سوریان در مسابقات قهرمانی جهان باکو ۲۰۰۷ چگونه بود؟
سوریان در این رقابت‌ها به ترتیب شین پارکر استرالیایی، آندرس نیبلم دانمارکی، لیندزی دولاکر آمریکایی، ویرگیل مونتینو از رومانی، کریستین فریس صرب را شکست داد. سوریان در فینال در مقابل پارک ائون چول قرار گرفت و با نتیجه ۲ بر ۱ وی را شکست داد. سوریان با این طلا، سومین مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان خود را به دست آورد.