id
stringlengths
13
16
input
stringlengths
4
2.12k
output
stringlengths
2
3.37k
aya_dataset_1500
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: در اواخر دهه ۶۰ نسل جدید سینمای شیلی با چندین فیلم موفق از جمله سه ببر غمگین (۱۹۶۸) ساخته رائول روئیز، شغال ناهوئلتورو (۱۹۶۹) ساخته میگل لیتین کوکومیده و والپارایسو عشق من (۱۹۶۹) ساخته آلدو فرانسیا شتاب خوبی گرفت اما با کودتای ۱۹۷۳ شیلی دوباره بدنه سینمایی این کشور به محاق فروکرد و تولید فیلم بسیار محدود شد.
در این متن به کودتای ۱۹۷۳ شیلی اشاره شده است که یک کودتای نظامی در شیلی بود که دولت وحدت مردمی رئیس‌جمهور سالوادور آلنده را سرنگون کرد.
aya_dataset_1501
برای پرورش درخت گردو به چه خاکی نیاز داریم؟
درخت گردو نسبت به انواع دیگر درختان به خاک عمیق‌تری نیاز دارد. آنها زمانی بهترین رشد و محصول را خواهند داشت که در خاک‌های رسی و شنی با زهکشی خوب و حاوی مواد ارگانیک فراوان با عمق حداقل دو متری کاشته شوند. درختان گردو به خاکی با pH نسبتاً خنثی بین ۵٫۵ تا ۷٫۵ نیاز دارند. درخت گردو شوری را تحمل نمی‌کند.
aya_dataset_1502
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: "جمیسون در سال ۱۹۸۷ دوباره جهت پیوستن به ناسا اقدام نمود و از بین ۲٬۰۰۰ متقاضی، برای اولین گروه پانزده نفره فضانوردان پس از انفجار چلنجر، انتخاب گردید."
این متن در مورد پیوستن جمیسون به ناسا صحبت می‌کند.
aya_dataset_1503
کدام یک از موارد زیر نمونه‌ای از یک تغییر فیزیکی است و نه یک تغییر شیمیایی؟ از میان این موارد انتخاب کنید: (i) چوب در هنگام سوختن گرما و نور را از خود ساطع می‌کند (ii) یک درخت انرژی خورشید را در میوه خود ذخیره می کند (iii) یک سکه که در چمن گم می‌شود به آرامی رنگ خود را تغییر می‌دهد (iv) یک لوله آب در یک شب سرد یخ می‌زند و ترک می‌خورد
گزینه (iv) نمونه‌ای از یک تغییر فیزیکی است.
aya_dataset_1504
در فرایند یادگیری موسیقی، برای شروع چه سازی باید بخریم؟
چنانچه دغدغه مالی ندارید، علی القاعده هر چه ساز حرفه ای تری بخرید، کار خود را راحت تر کرده اید. اما با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط این روزها به هنرجویان مبتدی توصیه می شود به دو دلیل در ابتدای کار ساز لوکس و گران قیمت نخرند. دلیل اول به نداشتن تجربه کافی در نگهداری از ساز بر می گردد. مراقبت از ساز و نگهداری صحیح از آن در طول زمان و با تجربه اندوزی به دست می آید. دلیل دوم احتمال انصراف هنرجو از ادامه ی یادگیری است. به هر حال در همه جای دنیا هستند کسانی که به آموزش در رشته ای روی می‌آورند و پس از چندی به علل گوناگون مثل تغییر رشته، عدم برقراری ارتباط و... از ادامه کار منصرف می شوند. اینگونه هزینه کمتری بابت این انصراف پرداخت خواهند کرد.
aya_dataset_1505
باب چهاردهم قابوس نامه ی عنصرالمعالی که در باره ی چه موضوعی است و چگونه آغاز می شود؟
نصیحت‌نامه مشهور به قابوس‌نامه کتابی به زبان فارسی از قرن پنجم هجری است که تألیف امیرعنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر زیاری است. تألیف این کتاب به سال ۴۷۵ هجری قمری است. باب چهاردهم قابوس نامه عنوانش "اندر عشق ورزیدن و رسم آن" است و اینگونه شروع می شود: " جهد کن ای پسر که تا عاشق نشوی، خواه به پیری و خواه بجوانی، پس اگر اتفاق افتد یقین دل مباش و پیوسته دل در لعب مدار بر عشق، که متابع شهوت بودن نه کار خردمندانست. از عشق تا توانی پرهیز کن، که عاشقی کار با بلاست، خاصه پیری و هنگام مفلسی، که یک‌ساله راحت وصال بیک روزه رنج فراق نه ارزد، که سر‌تاسر عاشقی رنج است و درد دل و محنت، هر چند که دردی خوش است، اگر در فراق باشی در عذاب باشی و اگر در وصال باشی و معشوق بدخوی بود، از رنج ناز و خوی بد او راحت وصال ندانی و اگر مثل معشوقهٔ تو فریشتهٔ مقرب است که بهیچ وقت از ملامت خلقان رسته نباشی و مردم همیشه در مساوی تو باشند و در نکوهش معشوق تو، از آنکه عادت خلق چنین است. پس خویشتن را نگاه دار و از عاشقی پرهیز کن، که خردمندان از چنین کار پرهیز توانند کرد، از آنچه ممکن نگردد که بیک دیدار کسی بر کسی عاشق شود، اول چشم بیند، آنگه دل پسندد؛ چون دل پسند کرد طبع بدو مایل شود، آنگاه متقاضی دیدار او کند؛ اگر تو شهوت خویش را در امر دل کنی و دل را متابع شهوت گردانی تدبیر آن کنی که یک‌بار دیگر او را به بینی، چون دیدار دوباره شود و طبع بدو مضاعف گردد و هوای دل غالب‌تر شود پس قصد دیدار سیوم کنی، چون سیم بار دیدی و در حدیث آمد و سخن گفت و جواب شنید، خر رفت و رسن برد و دریغا چنبر." یكی از حُسن‌های «قابوس‌نامه» كه آن را دلنشین‌تر می‌كند، لحن مشفقانه، پدرانه و به دور از افراط و تفریط نویسنده است كه تلخی پند را با شیرینی و خلوصِ لحن و بیان خویش جبران كرده و موجب شده، نصیحت‌هایش در عمق جان مردم پاك سرشت و بهره‌مند از خرد، خوش بنشیند. نویسندهٔ قابوس‌نامه، عنصرالمعالی کیکاووس، از امیرزادگان دودمان زیاریان بود. او این کتاب را برای فرزندش گیلانشاه، در قالب ۴۴ فصل و یک مقدمه نوشت؛ به این قصد که اگر پسرش پس از او حکومت را حفظ کند یا به رتق و فتق کارهای دیگر بپردازد، بداند چگونه وظایف خود را انجام دهد. کیکاووس همچنین بدین شکل به تربیت فرزند، رسوم لشکرکشی، مملکت‌داری، آداب اجتماعی و دانش و فنون متداول آن دوره پرداخته‌است. گرچه مخاطب اثر، گیلانشاه است ولی کیکاووس در مقدمه توضیح داده‌است که دیگران هم می‌توانند از این اثر استفاده کنند و نویسنده کوشیده‌است کتاب همهٔ انسان‌ها را دربرگیرد.
aya_dataset_1506
سارا خانه ی ساخته که هر 4 دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد، یک شب که تنها بود، خرس بزرگی به خانه اش نزدیک می شود. رنگ خرس را حدس بزنید!
پاسخ: سفید است چون هر خانه ی که 4 دیوار آن به سمت جنوب باشد حتما در نوک قطب جنوب می باشد.
aya_dataset_1507
جمله اول: AR5 دانش تازه ای در مورد جنبه های اقتصادی و اجتماعی-علمی و فنی تغییرات آب و هوایی ارائه می دهد. جمله دوم: AR5 دانش تازه ای در مورد جنبه های علمی ، فنی و اجتماعی-اقتصادی تغییرات آب و هوایی ارائه می دهد. سوال: آیا جمله 1 و جمله 2 همان معنی را بیان می کنند؟ بله یا نه؟
نه. درجمله اول نوشته "اجتماعی-علمی" و درجمله دوم نوشته "اجتماعی-اقتصادی". استفاده از علامت "-" نشون میده که اون دو کلمه دوطرف "-" با هم یک ترکیب جدید رو میسازن، بنابراین نمیشه دو کلمه دوطرف "-" را برداشت و اونها رو به کلمات دیگه ای وصل کرد.
aya_dataset_1508
افطار درچه زمانی صرف می‌شود؟
افطار یا روزه‌گشا به وعده شامگاهی مسلمانان که در ماه رمضان و در پی گفتن اذان مغرب صرف می‌شود گفته می‌شود. افطار به معنای گشادن روزه نیز است و معادل فارسی آن روزه‌گشا می‌باشد. گاهی مسلمانان عمل افطار را به صورت دسته‌جمعی انجام می‌دهند. افطار بلافاصله پس از اذان مغرب انجام می‌شود و در آن معمولاً از خرما برای بازکردن روزه استفاده می‌کنند.
aya_dataset_1509
این متن را خلاصه کن: زودتر پاکش کن. اگه لکه رو بمالي، ميتونی تو لباس‌ها ماندگارش کني. این کار را در صورتی انجام دهید که گربه‌تان روی لباس‌ها ادرار کرده باشد. شانس بيشتري براي از بين بردن بوی ادرار در اولين شستشو داری اگه بتونی اين کار رو در حالي که لکه تازه است انجام بدي. لباس آلوده رو ببر تو سینک يه جريان آب سرد رو چند دقيقه روي لکه بذار بعد قسمت لکه دار رو خشک کن. مراحل کار:یک سینک را با آب گرم پر کنید. یه قاشق آکسیژن اضافه کن ، لباس ها رو بذار تو سینک. اگر لباس رنگ شده باشد، حداقل یک ساعت بگذارید. اگه سفيد باشه، تا 4 ساعت خيسش کنين. این محصول ممکن است به عنوان Oxiclean، Vanish یا به عنوان آکسیژن سفید کننده فروخته شود. از استفاده از سفید کننده کلر اجتناب کنید. وقتی با آمونیاک در ادرار ترکیب شود، می تواند گازهای مضر ایجاد کند.
خلاصه: اگر ادرار گربه روی لباستون ریخت سریعتر محل رو با آب سرد بشورید تا بوی بدش از بین بره. برای ازبین بردن لکه، لباس رو در ظرفی پر از آب سرد و آکسیژن سفید کننده بزارید. لباس سفید 4 ساعت اون تو باشه، و لباس رنگی یک ساعت. سفیدکننده کلر استفاده نکنید که با ادرار گربه تولید گاز خطرناک میکنه.
aya_dataset_1510
مقدار ولتاژ باتری در خودروهای معمول سواری چند ولت است؟
مقدار ولتاژ باتری در خودروهای معمول سواری ۱۲ ولت است.
aya_dataset_1511
ادامه ای برای این عبارت بنویسید: "فعالیت فیس‌بوک در ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌است. فیس‌بوک قبل از سال ۱۳۸۸ دو بار فیلتر و دوباره آزاد شده بود؛ ولی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ..."
دوباره فیلتر شد. مسئولان ایران علت فیلتر شدن را نقض حریم شخصی افراد در این وبگاه بیان می‌کنند. در حالی که منتقدان علت را استفاده معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ از این سایت برای سازمان دهی و بارگذاری ویدئو و نگاره را علت فیلتر شدن آن در سال ۱۳۸۸ بیان می‌کنند.
aya_dataset_1512
حمید سوریان کیست؟
حمید سوریان ریحان‌پور (زادهٔ ۲ شهریور ۱۳۶۴) کشتی‌گیر پیشین و مدیر ورزشی ایرانی است که در سمت نایب‌رئیس فدراسیون کشتی ایران فعالیت کرده‌است. سوریان یکی از بهترین کشتی‌گیران تاریخ رشته کشتی فرنگی به شمار می‌رود و نیز از نظر کیفیت مدال، بهترین کشتی‌گیر ایرانی تمام ادوار است. سوریان در دوران فعالیت حرفه‌ای خود در دستهٔ ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی، برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و قهرمان شش دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان شده‌است. او به طور پیاپی پنج دوره قهرمان جهان شده و در سطح آسیا نیز قهرمان کشتی آسیا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ است. سوریان در ادبیات ورزشی ایران به سبب قهرمانی‌هایش به «ژنرال هفت ستاره» معروف شد.
aya_dataset_1513
نحوه آموزش مسئولیت پذیری و الگوی اجتماعی بودن به کودک؟
همه‌ی کارهای فرزند خود را انجام ندهید به او مسئولیت واگذار کنید چه در اجتماع و چه درخصوص کارهای شخصی و همینطور با الگوی مناسبی بودن در اجتماع رفتار درست و برقراری رابطه، بدست آوردن هویت و جایگاه اجتماعی را به او آموزش دهید. وضع قوانین سالم و به ‌اندازه و همینطور درصورت سرپیچی در نظر گرفتن تنبیه مناسب اعمال محدودیت درجهت تربیت کارساز است و تنبیه سالم تنبیهی است درجهت فهم یک حقیقت که در شخصیت فرزند مهم است که باید از روش های درست و منطقی استفاده کرد تا نتیجه‌ی درستی دریافت شود.
aya_dataset_1514
آیا آپارتمانی که به واسطه دریافت وام در رهن بانک باشد با وجود شرط عدم انتقال در سند رهنی، مالک (راهن- وام گیرنده) می‌تواند آنرا بدون اجازه بانک (مرتهن – وام دهنده) به شخص ثالثی بفروشد؟
فروش مال مرهونه (کاشانه رهنی) غیر نافذ است یعنی نه صحیح است و نه باطل زیرا منافی با حقوق بانک (مرتهن) است ولی اگر بعد از معامله بانک اجازه بدهد، آن عقد صحیح می‌شود. و اگر اجازه ندهد می‌تواند با طرح دعوا علیه خریدار و فروشنده تقاضای ابطال مبایعه‌نامه را بعلاوه خلعید اقدام کند. در این‌گونه معاملات توصیه می‌شود که خریدار از فروشنده تضمین مناسب مانند تعیین خسارتی مقطوع بابت عدم اجازه بانک بگیرد.
aya_dataset_1515
این متن درباره چه رویداد مهمی صحبت میکند؟ "از رویدادهای زمان او زمین‌لرزه ۱۷۵۵ لیسبون و طوفان آتش و سونامی پس‌آیندش بود که سبب ایجاد تنگناهراسی در ژوزه شد و از آن پس او از زندگی در میان دیوارها احساس ناخرسندی می‌کرد. از این رو او دربارش را به مجموعه‌ای از چادرهای گران‌بها منتقل نمود. عارضهٔ دیگر این زمین‌لرزه تضعیف پرتغال بود. در سال‌های پایانی جنگ هفت‌ساله، اسپانیا و فرانسه به پرتغال اولتیماتوم دادند تا از همراهی‌اش با بریتانیا دست کشد. ژوزهٔ یکم این اولتیماتوم را رد کرد و از بریتانیایی‌ها یاری خواست. بریتانیا نیز چند نظامی را به پرتغال فرستاد و آنان با نوسازی ارتش این کشور توانستند موجبات شکست فرانسه و اسپانیا را فراهم آورند."
رویدادهای زمان ژوزه یکم
aya_dataset_1516
کدام ورزش توسط ایرانیان باستان ابداع شده و امروزه هم از ورزش‌های جهانی محسوب می‌شود؟
چوگان بازی در شاهنامهٔ فردوسی به چوگان بازی اشاره شده است. در زمان هخامنشیان و ساسانیان این ورزش انجام می‌شده است. در این ورزش، اسب سواران از یک چوب دست به نام چوگان و یک گوی استفاده می‌کردند.
aya_dataset_1517
یک سوال ظرح کنید که پاسخ آن این است: "نمی توان گفت" و سپس جریان فکری خود را هم در توجیه پاسخ تان بیان کنید.
سوال: آیا جمله "یک مرد در یک نمایش کت و شلوار به یک زن، رنگ سیاه ارائه میکند" بدان معنی است که "یک فرد اهداف خود را به شخص دیگری ارائه میکند؟" گزینه ها: آره - توضیحی ندارم. نميشه گفت - توضیحی ندارم. نه - جریان فکری: ارائه یک ایده در یک نمایش، لزوما نشان دادن اهداف خود به شخص دیگر نیست.
aya_dataset_1518
یک نظر منفی در مورد یک فیلم بنویس.
فیلم بسیار خسته کننده بود و اصلا فیلمنامه خوبی نداشت.
aya_dataset_1519
سونامی (آبتاز) چیست؟
هنگام وقوع زمین لرزه و آتشفشان های زیردریایی، امواج بزرگی در دریا ایجاد می‌شود که به آن آبتاز (سونامی) می‌گویند.
aya_dataset_1520
مریم میرزاخانی کیست؟
مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل فعالیت در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی اولین زن و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.
aya_dataset_1521
ادامه متن زیر را بنویسید تونی راسل (متولد ۱۹ اکتبر ۱۹۹۵) ورزشکار نیوزیلندی‌تبار استرالیایی کشتی حرفه‌ای است. او اکنون با دبلیودبلیوئی قرارداد دارد و در دبلیودبلیوئی ان‌اکس‌تی با نام تونی استورم فعالیت می‌کند، او اولین ورزشکار نیوزیلندتبار است که قهرمان یک کمربند انفرادی در دبلیودبلیوئی شده است. در استاردام، او قهرمان کمربند ورلد آو استاردام و کمربند قهرمانی جهان اس‌دبلیوای بود. او همچنین به‌طور گسترده در پروموشن‌های مستقل اروپایی فعالیت کرد و قهرمان سابق کمربند زنان و دوبار قهرمان کمربند زنان wXw است. در دبلیودبلیوئی، او در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در تورنمت "مِی یانگ کلاسیک" شرکت کرد و در ۲۰۱۷ تا نیمه‌نهایی هم رسید و برنده تورنمنت در اِوُلوشن
در سال ۲۰۱۸ شد.
aya_dataset_1522
آب گرم‌کن خورشیدی چگونه کار می کنند؟
آب گرم‌کن‌های خورشیدی از نور خورشید برای گرم کردن آب برای استفاده در منازل و سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها از یک سری قطعات و تجهیزات تشکیل شده‌اند که به طور کلی به صورت زیر عمل می‌کنند: کلکتورهای خورشیدی: این قسمت‌ها شامل پنل‌هایی هستند که نور خورشید را جذب می‌کنند و انرژی حرارتی را از آن به دست می‌آورند. این پنل‌ها معمولاً از موادی سیاه و جذب‌کننده حرارت مانند فلزات و شیشه ساخته می‌شوند. مایع حامل حرارت (گلایکول): انرژی حرارتی که توسط کلکتورهای خورشیدی جذب می‌شود، به یک مایع حامل حرارت منتقل می‌شود. این مایع معمولاً گلایکول است که در دماهای مختلف می‌تواند از خواص حرارتی خوبی بهره‌مند شود. سیستم مبدل حرارتی: این سیستم انرژی حرارتی جمع‌آوری‌شده از مایع حامل حرارت را به آب تزریق می‌کند و حرارت آب را افزایش می‌دهد. مخزن حرارتی: آب گرم‌کن‌های خورشیدی معمولاً یک مخزن حرارتی دارند که حاوی آب گرم است. این مخزن برای تأمین نیازهای گرمایشی و آب گرم در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب گرم‌کن‌های خورشیدی از انرژی نسبتاً پایدار و نسبتاً ناپایدار (در موارد ابری) نور خورشید بهره می‌برند و به عنوان یک راه حل محیط‌زیستی برای تولید گرما در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً دمای آب در این آب گرم‌کن‌ها به حدو۶۰ تا ٧٠ درجهٔ سلسیوس نیز می‌رسد.
aya_dataset_1523
سه غذا که با بادمجان پخته می‌شوند را نام ببر.
کشک بادمجان، حلیم بادمجان و میرزا قاسمی از غذاهایی هستند که در پخت آنها از بادمجان استفاده شده است. البته غذاهای دیگری مانند بادمجان مسما و خورشت قیمه بادمجان یا دلمه بادمجان، بادمجان شکم پر هم از غذاهای خوشمره ی ایرانی با بادمجان هستند. ارزش غذایی بادمجان: بادمجان یا بادنجانِ خام از ۹۲٪ آب، ۶٪ کربوهیدرات، ۱٪ پروتئین و مقدار ناچیزی چربی تشکیل شده‌است. این گیاه مقدار کمی از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند، تنها منگنز دارای درصد متوسط (۱۱٪) مقدار روزانه است. بادمجان برای بی خوابی، کنترل قند خون، جلوگیری از لخته خون، پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی، قلب، پوست و مو مفید است.
aya_dataset_1524
۵ کارگردان معروف ایرانی را نام ببر.
ایران سینماگران هنرمندی دارد و فیلم های ایرانی خوبی توسط آنها ساخته شده است. از جمله کارگردان های معروف ایران می توان به علی حاتمی، داریوش مهرجویی، سعید روستایی، ابراهیم حاتمی کیا و مجید مجیدی اشاره کرد.
aya_dataset_1525
فاصله خانه فرید تا مدرسه 3 کیلومتر است . این فاصله چند متر است؟
فاصله خانه فرید تا مدرسه 3000 متر است.
aya_dataset_1526
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: هرچند شاگردان رشیدی در ست سوم شروع خوبی داشتند اما در دقایق پایانی چین‌تایپه امتیازات برتر را از آن خود کرد و این ست هم با نتیجه 26 بر 24 به نفع تایپه به پایان رسید تا این تیم مقام نهم مسابقات قهرمانی زنان آسیا را از آن خود کند و شاگردان رشیدی با عنوان دهمی به کار خود پایان دهند. سؤال: رشیدی کیست؟
رشیدی مربی تیم والبیال بانوان ایران در مسابقات فهرمانی زنان آسیا بود.
aya_dataset_1527
با توجه به متن زیر هدف و نتیجه ی پژوهش چه بوده است؟ هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویژگی‌های تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی بر تمایل به خرید مشتریان می‌باشد. پژوهش کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع توصیفی – پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام بودند که نحوه دسترسی به افراد از طریق فالوورهای محقق و به صورت خوشه‌‌‌‌ای در میان سایر کاربران عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است. در پژوهش حاضر، از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس برای برآورد حجم نمونه استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی آن به روش روایی محتوا و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی توسط نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج نشان داد که تعامل، انگیزه لذت‌گرا، انتظار عملکرد، آگاهی‌بخشی و ارتباط درک شده می‌توانند، به نوبه خود بر تمایل به خرید تاثیرگذار باشند. براین اساس می‌توان گفت که با ارتقای عناصر مربوط به ویژگی‌های تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی می‌توان تمایل به خرید به صورت آنلاین را ارتقاء بخشید.
هدف از انجام پژوهش بررسی تاثیر ویژگی‌های تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی بر تمایل به خرید مشتریان بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که تعامل، انگیزه لذت‌گرا، انتظار عملکرد، آگاهی‌بخشی و ارتباط درک شده می‌توانند، به نوبه خود بر تمایل به خرید تاثیرگذار باشند. براساس دستاوردهای این تحقیق، با ارتقای عناصر مربوط به ویژگی‌های تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی می‌توان تمایل به خرید به صورت آنلاین را ارتقاء داد به طوری که مخاطبان تمایل بیشتری به خرید داشته باشند.
aya_dataset_1528
شرایط نگهداری زردالو چیست؟
اگر می‌خواهید برای مدت کوتاه میوه‌هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آنها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی تر بهتر است که آنها را در میان کاغذ یا روزنامه و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.
aya_dataset_1529
در خانه‌هایی که نور به‌اندازه کافی برای پرورش گیاهان وجود ندارد چه باید کرد؟
می‌توانید به‌ جای نور خورشید از نور LED به‌عنوان منبع کمکی نور برای رشد گیاهان استفاده کنید. از لامپ‌هایی نظیر لامپ‌LED اسپکترام برای گیاهان گل‌دار، و از لامپ‌های LEDرویشی برای گیاهان بدون گل و یا برگ زینتی استفاده کنید.
aya_dataset_1530
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: و گزارش از ترانشه در ویتنام قرار گرفت. سربازان آمریکایی هریس را با عنوان «آقای شانس» خطاب می‌کردند به این دلیل که هریس موفق رد کردن گلوله‌ها و مناطق مین‌گذاری شده می‌شد. سقوط سایگوندر سال ۱۹۷۳ او برای شبکه NBC در لس آنجلس مشغول به کار شد. در سال 1975 NBC هریس را تشویق کرد تا به کارکنان شبکه خبری پیوندد.
سقوط سایگون
aya_dataset_1531
منظور از طرفین معامله و اشخاص حقیقی و حقوقی در قراردادها چیست و اصولاً با چه کسانی می‌توان مبایعه نامه را تنظیم کرد؟
در هر قراردادی ازجمله مبایعه‌نامه کاشانه دو طرف وجود دارند که به آن‌ها متعاملین یا طرفین معامله گفته می‌شود. طرفین معامله ممکن است هر دو یا یکی از آن‌ها جزء اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشند. اشخاص حقیقی به همه افرادی که زنده از مادر متولد می‌شوند گفته می‌شود و تا زمان مرگ این شخصیت تداوم دارد بنابراین همه افراد جامعه یعنی انسان‌ها چه زن چه مرد جزء اشخاص حقیقی و واقعی هستند. اما اشخاص حقوقی دارای شخصیتی مستقل از اشخاص حقیقی هستند و طی تشریفاتی که در قانون تجارت و سایر قوانین مشابه تدوین‌شده از جمع و به هم پیوستن حداقل دو نفر با میزانی سرمایه باهدف انتفاعی و یا غیرانتفاعی تحت نام معینی با طی تشریفات ثبت شرکت‌ها و درج نام آن‌ها در روزنامه رسمی کشور متولد و ایجاد می‌شوند و تا زمان انحلال شرکت یا موسسه این شخصیت ادامه دارد. مانند شرکت یا موسسه الف یا ب. کلیه افراد اعم از مذکر و مؤنث با هر سنی می‌توانند طرف معامله یک کاشانه قرار بگیرند. با این توضیح که اگر به سن ۱۸ سال تمام شمسی نرسیده‌اند بهتر است ولی (پدر یا جد پدری) یا قیم یا وکلای آن‌ها نیز ذیل قرارداد را امضاء و اثرانگشت نمایند. هرچند مطابق ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی دختر با ۹ سال تمام قمری و پسر با ۱۵ سال تمام قمری به سن بلوغ می‌رسد اما علاوه بر بلوغ باید به رشد کافی هم برسد که برای اطمینان از رشد کافی قبل از ۱۸ سال تمام شمسی بهتر است ولی یا قیم نیز قرارداد را تائید و امضا کند.
aya_dataset_1532
۵ فیلم کمدی ایرانی که دیدن آنها را توصیه می‌کنی نام ببر.
از فیلم های کمدی ایرانی من مارمولک، سنپطرزبورگ، هتل، لونه زنبور و خوب بد جلف را معرفی می کنم
aya_dataset_1533
ابوعلی سینا که بود؟
ابوعلی سینا یا ابن سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی است که در جهان غرب به اسم( Avicenna) و با لقب" امیر پزشکان" شناخته شده است، ابن سینا در حدود ۳۷۰ قمری در بخارا به دنیا آمد. ابن سینا که بعدها موثرترین چهره در علم و فلسفه جهان اسلامی شد و القابی مانند شیخ الرئیس، حجة الحق و شرف الملک به او دادند، از آغاز کودکی استعداد و شایستگی عجیبی در فرا گرفتن علوم مختلف داشت. ابن سینا ۴۵۶ کتاب و رساله در رشته های طب، فلسفه، حکمت، منطق، فقه، بیان، علوم طبیعی و ماوراءالطبیعه، نجوم و هیات و ریاضیات، گیاه شناسی، لغت، عروض، شعر و موسیقی برجای مانده است که از آن جمله است:الاشارات و التنبیهات فی المنطق والحکمه از مهم ترین نوشته های او در فلسفه و حکمت؛ شفا که در حکمت است و به زبان های بسیار ترجمه شده؛ القانون فی الطب، در پزشکی که به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده و حاشیه های بسیار بر آن نوشته شده و مشهورترین کتاب ابن سینا در رشته پزشکی است. ابوعلی سینا کتاب های بسياري در طب نوشته است. از جمله این کتاب ها قانون است که آنرا قبل از بیست سالگی نوشت و کتاب مشهوری است که دانشگاه های شرق و غرب با آن آشنایی دارند و چهارده مجلد است. شهرت این کتاب از آن روست که بسیار منظم و با سبکی نیکو نوشته شده و در عین حال هر آنچه مورد احتیاج طبیب است در آن آمده است. کتاب قانون ابن سینا طی چندین قرن چه در سرزمین های اسلامی و چه در اروپای قرن های میانه بر همه کتاب های پزشکی ديگر برتری داشت. آرمگاه ابن سینا در شهر همدان قراردارد.
aya_dataset_1534
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: تیم ملی والیبال زنان ایران از ساعت 12:30 امروز (چهارشنبه 15 شهریور) و در آخرین دیدار خود در مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف چین‌تایپه رفت و با نتیجه سه بر صفر و امتیازات 14 بر 25، 19 بر 25 و 24 بر 26 مغلوب حریف شد تا با کسب عنوان دهمی به کار خود در این رقابت‌ها پایان دهد. سؤال: نتیجه آخرین بازی تیم والیبال بانوان ایران در بازی‌های قهرمانی آسیا چه بود؟
تیم والیبال بانوان ایران آخرین بازی خود در مسابقات فهرمانی آسیا را به رقیب خود چین تایپه واگذار کرد.
aya_dataset_1535
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان سعودی بعد از پنج دور مذاکره امنیتی در عراق (از فروردین ۱۴۰۰ آغاز و آخرین دور آن اردیبهشت ۱۴۰۱) و سه دور گفت‌وگو در عمان و وساطت‌های این دو کشور در نهایت در پکن به توافق رسیدند تا روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند. توافقی که پیش زمینه آن سفر آیت‌الله رئیسی به پکن در بهمن ماه ۱۴۰۱ و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سفرش به پکن و رایزنی‌های انجام شده مقامات چین با عربستان بود. سؤال: مذاکرات ایران و عربستان در چه کشورهایی انجام شد؟
در عراق و عمال روی هم ۸ دور مذاکره بین کشورهای ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط سیاسی، انجام شد.
aya_dataset_1536
۵ بازیگر معروف مرد ایرانی را نام ببر.
بازیگران مرد معروف بسیاری در دوره‌های مختلف در سینمای ایران فعال بوده‌اند. از بین آنها می‌توان به عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، پارسا پیروزفر، شهاب حسینی و نوید محمدزاده اشاره کرد.
aya_dataset_1537
یک نظر منفی در مورد یک فیلم بنویس.
فیلم بسیار خسته کننده بود و اصلا فیلمنامه خوبی نداشت. با اینکه از بازیگران مطرحی در فیلم استفاده شده بود، ولی به دلیل ضعف فیلمنامه، اصلا مخاطب را جذب نمی‌کرد.
aya_dataset_1538
چیستان: من زنده نیستم اما رشد می‌کنم. من ریه ندارم اما به هوا احتیاج دارم. من چی هستم؟
پاسخ این چیستان «آتش» است.
aya_dataset_1539
زمین‌لرزه سال ۱۳۸۲ در بم چند نفر تلفات داشت؟
زمین‌لرزه بم که در سال ۱۳۸۲ رخ داد، با حدود ۳۴٬۰۰۰ تا ۵۰٬۰۰۰ کشته، سومین زمین‌لرزه پرتلفات تاریخ ایران است.
aya_dataset_1540
چند برند چرم معروف در ایران را معرفی کن.
برندهای چرم بسیاری در ایران وجود دارد که همگی کارهای زیبایی دارند. از معروف‌ترین آنها چرم درسا، چرم مشهد، نوین چرم و چرم بوفالو سفید هستند.
aya_dataset_1541
چند مکان دیدنی در جزیره قشم را معرفی کن.
از نقاط دیدنی جزیره قشم جنگل‌های حرا، تنگه چاهکوه، درهٔ ستاره‌ها، جزایر ناز، و غار نمکدان است.
aya_dataset_1542
چرا توله سگ من دوست ندارد توسط بچه ها به آغوش کشیده شود؟
اکثر بچه ها از سیگنال ها و رفتارهایی که سگ ها درباره چیزهایی که دوست ندارند و می خواهند از آن دور شوند بی اطلاع هستند. کودکان غالبا نمی دانند که با سگ ها چگونه رفتار کنند. به خاطر همین هنگامی که بچه ها توله سگ ها را بغل می کنند ناخواسته سگ ها در شرایط و موقعیت ناراحت کننده ایی قرار می گیرند. این موقعیت حتی ممکن است برای توله سگ دردناک هم باشد. در این شرایط سگ ها مکررا در حال ارسال سیگنال لطفا متوقف شوید هستند.
aya_dataset_1543
چه چیزی موجب ساییدگی نامتوازن یا سایش بیش از حد تایرها می شود؟
موارد زیر می تواند موجب ساییدگی نامتوازن یا بیش از حد تایرها شود: – تنظیم نبودن فرمان – عدم تنظیم چرخها – عدم تنظیم ترمزها - نقص در رینگها
aya_dataset_1544
اگر قصد خرید و یا فروش خانه یا آپارتمانی را داریم بهترین مکان برای این کار کجاست؟
با توجه به تخصصی شدن مشاغل و وجود صنف مشاورین املاک لذا بهترین و مطمئن‌ترین محل برای کسب اطلاع از قیمت روز ملک و همچنین انجام کلیه معاملات ملکی، دفاتر و آژانس‌های املاکی است که عضو رسمی اتحادیه صنف مشاورین املاک شهرها می‌باشند و از هرگونه معامله خارج از این دفاتر جداً خودداری کنید.
aya_dataset_1545
برای انجام کمک‌های اولیه اگر آرامش ندارید چه باید بکنید؟
در این شرایط کشیدن چند نفس عمیق و آرام به شما کمک می‌کند تا آرامش خود را بدست آورده و به شرایط محیط تسلط یابید. سپس به مرجعی مناسب برای اجرای صحیح کمک های اولیه مراجعه کرده تا نگرانی از بابت ندانستن نحوه کمک رسانی ایجاد نشود.
aya_dataset_1546
چیستان: کدام حیوان را اگر برعکس کنید قرمز می شود؟
خرس
aya_dataset_1547
«کاوه آهنگر» که بود و چه نقشی در شاهنامه داشت؟
این قهرمان شاهنامه، یک آهنگر کاملا معمولی بود. قرار بود که زندگی اش را بکند اما زندگی او مقارن شد با ظلم و ستم ضحاک یا اژی دهاک. سرانجام با همراهی فریدون، توانست یک شورش همگانی را علیه ضحاک راه بیندازد. نشانش هم، درفش کاویانی است که پیشبندی چرمینه است که بر سر نیزه‌ای آویزان شده.
aya_dataset_1548
آب و هوای شهر تهران چگونه است؟
تهران دارای اقلیم نیمه‌خشک است. شمال شهر به دلیل ارتفاع بیشتر، خنک‌تر از دیگر مناطق شهر است. همچنین بافت نامتراکم، وجود باغ‌های کهن، بوستان‌ها، فضای سبز حاشیهٔ بزرگراه‌ها و کم بودن فعالیت‌های صنعتی در شمال شهر کمک کرده‌اند تا هوای مناطق شمالی به‌طور متوسط ۲ تا ۳ درجهٔ سانتی‌گراد خنک‌تر از مناطق جنوبی شهر باشد.
aya_dataset_1549
الان در ماه آبان هستیم. چهار ماه بعد چه ماهی است؟
چهار ماه بعد از آبان‌ماه، ماه اسفند است که آخرین ماه سال است.
aya_dataset_1550
برگ گیاهان من می‌پیچند و حالت لوله‌ای پیدا می‌کنند. دلیل آن چیست؟
آبیاری زیاد و یا سرد بودن محیط باعث پیچیدن برگ گیاهان می‌شود. وجود آفت شته یا کمبود مواد غذایی خاک نیز از سایر دلایل این عارضه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
aya_dataset_1551
آیا مصرف بادام تلخ می‌تواند باعث مسمومیت شود؟
مغز بادام تلخ به مقدار کم حاوی سیانور دو پتاس و اسید سیاندریک و ویتامین D است که اگر فردی به مقدار زیاد آن را مصرف کند، مسموم می‌شود. مصرف پنج تا ده عدد مغز بادام تلخ در کودکان می‌تواند مسمومیت شدید به همراه داشته باشد، در بزرگسالان این تعداد به ۵۰ عدد می‌رسد.
aya_dataset_1552
ادامه این متن را بنویسید: در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲، در جریان عملیات ستون ابر،
اسرائیل دفتر ایستگاه تلویزیونی القدس در غزه را بمباران و سه کارمند را زخمی کرد.
aya_dataset_1553
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: "... حمایت کرد. در جنگ‌های هوسی در سال ۱۳۴۶ ، شش شهر ووژیتسای بالا ،"اتحادیه ووژیتسا" را تشکیل دادند تا در برابر حملات بارون‌های سارق مقاومت کنند. این اتحادیه شاه زیگیزموند را در "
جنگ‌های هوسی
aya_dataset_1554
پایتون چیست؟ مزایای استفاده از پایتون چیست؟
پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، تعاملی، شیء گرا و تفسیری یا interpreted است. منظور از تفسیری بودن این است که زبان پایتون برخلاف زبان های دیگر مانند زبان C، قبل از اجرا، نیازی به کامپایل شدن ندارد. علاوه بر این، پایتون از اشیاء، ماژول‌ها، رشته‌ها، مدیریت خطا و مدیریت حافظه خودکار پشتیبانی می‌کند که به مدل ‌سازی مسائل و مشکلات دنیای واقعی و ساخت برنامه‌های کاربردی برای حل این مشکلات کمک می‌کند.
aya_dataset_1555
به سوال زیر جواب بده: پسر کوچولویی که در "کرمر در برابر کرمر" بازی می‌کند کیست؟
جاستین هنری در فیلم «کرمر در برابر کرمر« نقش پسر کوچولوی فیلم یا همان «بیلی» را بازی می‌کند.
aya_dataset_1556
نمونه‌هایی از موادی که به طور مستقیم از طبیعت بدست می‌آیند را بنویسید.
الف) گوگرد به صورت بلورهای زرد و کدر در دهانهٔ آتشفشان‌های خاموش و نیمه فعال وجود دارد. ب) طلا به صورت تکه‌ها یا رگه‌های فلزی درخشان در لابه لای برخی از خاک‌ها و سنگ ها یافت می شود. پ) الماس را می‌توان به صورت بلورهای زیبا و درخشان در کنار سنگ‌های آتشفشانی جست‌وجو کرد. ت) نمک خوراکی را می‌توان از آب دریا تهیه کرد.
aya_dataset_1557
این متن در مورد چه چیزی صحبت می کند: زره‌پوش‌های اشتوگ ۳ در میدان‌ها نبرد بسیار مؤثر حاضر شدند و در تمامی جبهه‌ها از روسیه و شمال آفریقا تا جبهه غربی و ایتالیا به عنوان توپ تهاجمی و زره‌پوش ضدتانک خدمت کردند. این زره‌پوش‌ها با حضور در کنار قوای پیاده بر روی آن‌ها نیز تأثر گذار بودند.[۱] به جهت ارتفاع کوتاه، استتار و پنهان کردن اشتوگ ۳ عملی راحت و هدف قرار دادن آن کاری دشوار بود. البته زره نازک سقف، اطراف و بخش پشتی بدنه، نقصان دایره دید (بخصوص در برابر مین‌ها و موانع)، قوس بالای شلیک و فقدان تسلیحات دفاع نزدیک (در نمونه‌های اولیه) این زره‌پوش را به حضور نیروهای پیاده در اطراف آن وابسته و در نبود آن‌ها آسیب‌پذیر می‌کرد.
این متن در مورد اشتورم‌گشوتس ۳ که ک توپ تهاجمی ساخت آلمان بود صحبت می‌کند، که در طول جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
aya_dataset_1558
به کلمه های زیر توجّه کنید: الف) صیاد، کلاغ، شتاب، آسیب ب) بیمناک، کتابخانه، گل فروشی کلمات بخش الف و ب چه تفاوتی با هم دارند؟
با کمی دقت درمییابیم که کلمات بخش (ب) از دو یا چند قسمت ساخته شده‌اند؛ مثلاً: بیمناک: بیم + ناک کتابخانه: کتاب + خانه گل فروشی: گل + فروش + ی ولی واژه‌های بخش الف چنین نیستند و تنها یک قسمت دارند: صیاد، کلاغ و … به واژه های بخش الف (ساده) و به واژه های بخش ب (غیر ساده) می‌گویند. واژه های ساده فقط یک جزء دارند و واژه های غیرساده، بیش از یک جزء دارند.
aya_dataset_1559
چه کسانی به گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی نیاز دارند؟
- همه افرادی غیر مقیم که قصد رانندگی در کشوری را دارند که امکان دریافت گواهی‌نامه ملی آن کشور برای ایشان وجود ندارد. - افرادی که تمایل به دریافت کارت شناسایی بین‌المللی به غیر از گذرنامه را دارند.
aya_dataset_1560
کوروش بزرگ کیست؟
کوروش دوم که با نام کوروش بزرگ یا کوروش کبیر نیز شناخته می‌شود، بنیان‌گذار و نخستین پادشاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد بر نواحی گسترده‌ای از آسیا، حکومت کرد. کوروش در استوانه‌اش، خود را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ کوروش، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است». کوروش یک نظامی نابغه بود، به طوری که بین سال‌های ۵۵۰ تا ۵۳۹ پیش از میلاد با فرماندهی موفق لشکریانش، پیروزی‌های متعددی کسب کرد. گستردگی پهنه حکومت کوروش تا سال ۵۳۹ پیش از میلاد از شرق، رود سند در هندوستان تا غرب، آسیای کوچک بود. این قلمرو حکومتی ۳۲۰۰ کیلومتر طول داشت. در حدود ۲۵۰۰ سال پيش، يعنی ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح يا ۱۱۰۰ سال قبل از اسلام، کورش کبیر، پسر شاه پارس که مادر او دختر شاه ماد بود، به فرماندهی نجيب‌ترين قبايل پارسی درآمد. او با حمايت مادی‌ها، خرد نيک و همت والای خود را با هم درآمیخت؛ با شجاعت و مردانگی، اقوام ايرانی آريايی تبار را با هم متحد و با پادشاهان بد‌کردار و ظالم زمان خويش مبارزه کرد. سپس آن‌ها را يکی پس از ديگری شکست داد و اکثرشان را بخشيد و مردم را از ظلم آن‌ها نجات داد و مرزها ايران را تا دوردست‌ها کشانيد. او اولين و بزرگترين امپراتوری جهان را بنيان‌گذارد؛ یک امپراتوری که در طول تاريخ همانندی نداشت. آن شخص کسی نبود جز کوروش کبیر. کوروش کبیر نمونه کاملی از صفات اخلاقی را داشت. هرکجا که به‌عنوان فاتح وارد می‌شد، بر‌خلاف فاتحان آشور و بابل نسبت به معابد اقوام بیشترین احترام را نشان می‌داد؛ برای تعمير و توسعه‌ پرستشگاه‌ها کمک‌های زیادی می‌کرد؛ از هر‌گونه تبعیض نسبت به پيروان اديان خودداری می‌کرد و اجازه نمی‌داد اين احترام بهانه‌ای برای تجاوز‌جویی و قدرت‌طلبی کاهنان شود. او با نهايت دقت اين شيوه‌ اخلاقی و انسانی را رعايت می‌کرد و آن را وسيله‌ استحکام قدرت امپراتوری می‌دانست. کوروش مظهر خردمندی و قابلیت و فردی بافضیلت و شرافتمند است. به گفته‌ هرودوت: کوروش دلیرترین و پرهوادارترین مرد جوان در پارس بود. او فریب زندگی پرزرق‌وبرق را ‌نخورد و بر ارزش زندگی شرافتمندانه واقف بود. فرمان کوروش کبیر که روی یک استوانه سفالی، به خط میخی و به زبان اکدی (بابلی) نوشته شده است، در ۱۸۷۸ در جریان حفاری‌های محل تمدن بابل، کشف شد. در این فرمان، کوروش، شیوه رفتار انسانی با ساکنان سرزمین بابل را برای فاتحان ایرانی شرح داده است. این سند به‌عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته شده است و در سال ۱۹۷۱، سازمان ملل متحد ترجمه متن آن را به تمام زبان‌های رسمی به چاپ رساند و در کشورهای مختلف در دسترس دفاتر این سازمان قرار داد.
aya_dataset_1561
کنکور چیست؟
کنکور یک آزمون رقابتی برای ورود به دانشگاه است که در ایران برگزار می‌شود. دانش‌آموزان دبیرستانی در انتهای ۳ سال تحصیل در دبیرستان می‌بایست در این آزمون ورودی شرکت کرده تا بر اساس رتبه‌ای که در آن کسب می‌کنند انتخاب رشته و دانشگاه انجام دهند
aya_dataset_1562
این عبارت را کامل کن: چوپی در سال ۲۰۰۹ از حزب جامعه دموکراتیک DTP (حزب فعلی BDP صلح و دموکراسی) با ارسال نامه ای رسمی به رهبر خود احمد تورک حمایت کرد و در آن توضیح داد که تمام تلاش خود را برای حمایت از حل مسالمت آمیز مسئله کُرد در ترکیه انجام خواهد داد. «من به عنوان یک هنرمند کرد می‌خواهم حمایت خود را از حل مسئله کرد در شمال کردستان (جنوب شرقی ترکیه) نشان دهم.» چوپی گفت که برای حمایت از صلح مایل است در دیاربکر (آمید)، Cizir، بتمن و سایر شهرها کنسرت رایگان برگزار کند. چوپی یکی از خوانندگان کُردی بود که برای جمع‌آوری پول برای قربانیان کرد زلزله وان که در اکتبر ۲۰۱۱
در جنوب شرقی ترکیه رخ داد، در کردستان عراق کنسرت برگزار کرد. وی در ۲۱ مارس ۲۰۱۳ برای حمایت از صلح و آزادی کردها در ترکیه، نمایشی را در شهر کردی ترکیه در دیاربکر (آمدن) در حضور ۲ میلیون نفر برگزار کرد.
aya_dataset_1563
وضعیت کشور ایتالیا از نظر گردشگری به چه شکل است؟
بر اساس محاسبه‌ای که یونسکو انجام داده، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهانی در کشور ایتالیا واقع شده‌است، کشوری کوچک که مساحتش فقط ۰/۲۵ ٪ از کل خشکی‌های جهان است. نشانه‌های باقی‌مانده از گذشته، آثار هنری و تنوع فوق‌العاده طبیعت در شبه جزیره ایتالیا از جمله عوامل جذب توریست در ایتالیا یکی از توریستی‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌آید. رم، فلورانس، ونیز و بسیاری شهرهای دیگر، از جمله مقصدهای هنری هستند که برنامه هر بازدیدکننده‌ای از شبه جزیره ایتالیا را تشکیل می‌دهند. در کنار این شهرهای بزرگ و معروف، میراثهای فرهنگی پنهانی هم در شهرهایی با تاریخ هزار ساله وجود دارند که البته در مسیر اصلی بازدیدها قرار ندارند و علی‌رغم اینکه کمتر شناخته شده‌اند، اما به همان اندازه شهرهای هنری ایتالیا دارای جذابیت هستند. هر ساله به‌طور میانگین حدود شصت میلیون گردشگر خارجی از ایتالیا بازدید می‌کنند[۶] و از این نظر پنجمین کشور پربازدید شده در جهان است.
aya_dataset_1564
نویسنده کتاب «دنیای سوفی» کیست و موضوع آن چیست؟
دنیای سوفی ، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح می‌کند.
aya_dataset_1565
در پایین کلیه مبایعه‌نامه‌ها قسمتی تحت عنوان توضیحات وجود دارد آیا تکمیل این قسمت الزامی است؟ در این قسمت چه مواردی باید نوشته شود؟
خیر الزامی نیست اما چون بیشتر مبایعه‌نامه‌ها و حتی نمونه‌های پرینتی که مربوط به سیستم ثبت معاملات املاک کشور است و به‌وسیله آن کدرهگیری اخذ می‌شود هم از نگاه حقوقی کامل نیست اما مناسب است لذا طرفین می‌توانند مواردی را که در این مبایعه‌نامه وجود ندارد را در این قسمت قید کنند یا حتی مواردی از مبایعه‌نامه را حذف یا اصلاح کنند. برای مثال دو طرف معامله می‌توانند بند مربوط به ساقط کردن کلیه خیارات قانونی را با توافق یکدیگر حذف کند و در قسمت توضیحات بنویسد که بند فلان برابر توافق طرفین حذف گردید و معنای آن این است که پس از انعقاد قرارداد طرفین مطابق باب خیارات قانون مدنی مطابق شروط قرارداد می‌توانند از حق فسخ قرارداد به‌واسطه یکی از خیارات قانونی مانند خیار غبن استفاده کنند.
aya_dataset_1566
جواب اين سوال رو بده: "ديويد توماس " براي اجرای آثار کدام آهنگساز که در سال ۱۶۴۳ از دنیا رفته، تحسين شده است ؟
کلاودیو جیوانی آنتونیو مونته وردی
aya_dataset_1567
مواد اصلی برای پخت شله زرد را نام ببرید.
برنج، زعفران، گلاب، شکر و هل سبز از مواد اصلی مورد استفاده در پخت شله زرد هستند.
aya_dataset_1568
یک سؤال طراحی کن که برای رسیدن به جواب آن باید ۴ و ۳ را با هم جمع کنیم.
زهرا دیروز ۴ صفحه از کتابش را خواند. امروز هم ۳ صفحه ی دیگر از همان کتاب را خواند. زهرا دیروز و امروز چند صفحه از کتابش را خوانده است؟
aya_dataset_1569
کدام گزینه پاسخ صحیح سؤال زیر است؟ نسبت پا به پاچه شلوار، مثل نسبت دست است به: الف) پیراهن ب) دستکش ج) ساعد د) آستین ه) مچ
گزینه «د» صحیح است. پاچه شلوار بخشی از لباس است که پا را می‌پوشاند و معادل آن برای دست، آستین است که دست را می‌پوشاند.
aya_dataset_1570
به نظر شما نویسنده نظر زیر حس منفی داشته یا مثبت؟ چرا؟ نظر: من‌‎​‎‎​ عاشق این رستورانم. بخاطر فضا و نقاشی‌هایی که داره صندلی‌های چرم و شیکش و موزیک فوق‌‎‌​‌​ العاده‌ای که پخش میکنن. هروقت گذرتون خورد استیک مخصوصشون رو تست‌‎​‎‏‏ کنید. نسبت به قیمتش کیفیت و طعم خوبی داره. پیتزاهاشون هم تعریفیه. قیمت: متوسط رو به بالا
این فرد نظر خیلی مثبتی نسبت به رستوران دارد و این را از جمله « من عاشق این رستورانم» می‌توان فهمید.
aya_dataset_1571
موقعیت مکانی دریاچه چیتگر چیست؟
دریاچهٔ چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر تهران قرار گرفته و جنوب دریاچه به بزرگراه شهید همدانی، شمال آن به بزرگراه همت، شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌رسد و از غرب به بافت مسکونی منطقهٔ ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌شود.
aya_dataset_1572
وضعیت جغرافیایی قاره اروپا به چه شکل است؟
پس از قارهٔ اقیانوسیه قارهٔ اروپا با ۱۰ میلیون کیلومتر مربع کوچک‌ترین قارهٔ زمین است. اروپا از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و از جنوب به دریای مدیرانه و دریای سیاه و از طرف غرب به اقیانوس اطلس محدود شده‌ است و مشخص کردن سمت شرقی به قارهٔ آسیا متصل است. قارهٔ اروپا در میان مدارهای ۳۵ تا ۷۵ جغرافیایی قرار گرفته‌ است.
aya_dataset_1573
بهترین فیلم عاشقانه تاریخ سینما به انتخاب منتقدین کدامست؟
کازابلانکا ماجرای عاشقانه‌ای را در گیرودار جنگ دوم جهانی و دربارهٔ بحران پناهجویانبه تصویر می‌کشد و در یک کلام، داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال در هم شکستن است. او باید بین «عشق به زن مورد علاقه‌اش» و «کمک به فرار مبارز چکی از دست حاکمیت وابسته به فرانسه ویشی در جهت مبارزه با نازی‌ها» تنها یکی را انتخاب کند.کازابلانکا همواره بدون هیچ نوسانی در صدر جدول رده‌بندی برترین فیلم‌های تاریخ قرار گرفته‌است. کازابلانکا بارها و در نظرسنجی‌های گوناگون بهترین فیلم عاشقانهٔ تاریخ سینما شناخته شده‌است
aya_dataset_1574
رستم کیست؟
رستم نام‌آورترین چهرهٔ اسطوره‌ای در شاهنامه و به تبع آن، مهم‌ترین چهرهٔ اسطوره‌ای ادبیات فارسی است. او فرزند زال و رودابه است.
aya_dataset_1575
آیا بوستان آب و آتش مکان تفریحی مناسبی برای کودکان است؟
اگر کودک شما از جمله کودکانی است که به فضای طبیعت علاقه زیادی دارد و می خواهید به یک محیط دلنشین ببرید، بوستان آب و آتش گزینه مناسبی است. در زمین بازی پارک آب و آتش کودکان شما می‌توانند از وسایل بازی نهایت لذت را ببرند و شاید با هم سن و سالان خود دوست شوند. این پارک بازی حدود ۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد که قطعاً بخش های دیگری هم برای بازی در آن وجود دارد. آب نماهای متنوع و زیبا در این بوستان محیطی هستند که کودک شما می تواند در آن جا به آب تنی بپردازند. بنابراین اگر می خواهید کودک شما تجربه یک تفریح خنک را داشته باشد، بوستان آب و آتش گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.
aya_dataset_1576
چند کشور آسیایی را نام ببرید
کشورهای زیادی با مساحت‌های مختلف در آسیا واقع شده‌اند. از بین کشورهای آسیایی می‌توان به ایران، هند، ژاپن، چین، افغانستان، پاکستان و روسیه اشاره کرد. آسیا بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین قاره در جهان است. آسیا بخشی از پهنه خشکی اوراسیا و مجموعه خشکی آفرو-اوراسیا است. مساحت آسیا ۴۴/۵۷۹/۰۰۰ کیلومتر مربع (۱۷/۲۱۲/۰۰۰ مایل مربع) است که حدود ۳۰٪ از مساحت خشکی‌ها و ۸/۷٪ از مساحت کل کره زمین را شامل می‌شود. این قاره، که مدت‌ها سکونت‌گاه اکثریت جمعیت بشری بوده‌است، خاستگاه بسیاری از نخستین تمدن‌ها محسوب می‌شود. جمعیت این قاره ۴/۷ میلیارد نفر است که تقریباً ۶۰٪ جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. به‌طور اجمالی، آسیا از شرق به اقیانوس آرام، از جنوب به اقیانوس هند و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی محدود می‌شود. مرز آسیا با اروپا یک ساختار تاریخی و فرهنگی است، زیرا هیچ جدایی فیزیکی و جغرافیایی مشخصی بین آنها وجود ندارد. این مرز تا حدودی تاریخی و قراردادی است و از دوران باستانی کلاسیک نشات گرفته‌است. تقسیم اوراسیا به دو قاره؛ نشان‌دهنده تفاوت‌های فرهنگی، زبانی و قومی شرقی-غربی است. کانال سوئز یک مرزبندی پذیرفته شده‌است که آسیا را از آفریقا جدا می‌کند. تنگه‌های ترکیه، کوه‌های اورال و رود اورال، و در جنوب کوه‌های قفقاز و دریای خزر و دریای سیاه، آسیا را از اروپا جدا می‌کند.
aya_dataset_1577
۵ شهر توریستی ایران (بجز پایتخت) برای کسی که برای اولین بار به ایران سفر میکند را نام ببر.
بجز پایتخت (تهران)، ۵ شهر از شهرهای توریستی معروفایران، اصفهان، شیراز، یزد، کرمان و کرمانشاه هستند.